Viltspårspremiär

Tack för gratulationerna iom Javas fina röntgenresultat både här och på forum, och tack till Marina och Sven för att jag får ta hand om denna lilla pärla till hund!

Idag var det dags för en ny aktivitet för både mej och Java. Här i trakterna bor Lisa (Elisabeth) Nilsson som är viltspårsdomare och som håller lite träningar och jag var inte sen att anmäla mitt intresse för träningshjälp när jag träffade på henne tidigare i vintras. Idag var det så dags för första träningen, jag var uppe i god tid trots 30-årsfest hos Tessan igårkväll och skulle just gå en sväng med hundarna innan det var dags att åka bort när jag såg att Lisa hade ringt...hon undrade var jag var...uhummm....att klockan skulle ställas om idag hade gått mig totalt förbi.*skamsen*

Med på kursen var idag två jägare, en med en rottweiler (!) och en med en stilig jaktlabbehane på två år. (Han hade även den sötaste tollare jag nånsin träffat på, liten och nätt och bara SÅ fin....) Dessutom var det en familj (mamma och 12-årig dotter) med en ettårig liten söt springertik. Det ska tydligen vara med lite mer folk, nån jaktlabbe till o så, blir spännande att se. Lisa gick med och hjälpte till att lägga spåren tillsammans med oss och medan de låg till sig eldade vi lite i vindskyddet och hade lite "teori".

Var kul att se hur olika hundarna jobbade, jaktlabben drog på som en raket och for lite hitan och ditan medan rottweilern stannade upp och tittade sig omkring jättemycket. Jag trodde att Java skulle söka mycket mer stöd från mej alternativt bli alldeles ställd och bara bli stående men tji fick jag. Hon nosade länge i starten och funderade och slickade lite på blodet och gick runt och sen tillbaka och undersökte och så småningom kom hon iväg och första lilla spåret gick liiite osäkert och hon gick tillbaka och även bakåt till de andra som smög med bakom och kollade vad de gjorde men sen pinnade hon på framåt igen riktigt bra. Hon blev jätteglad när hon hittade klöven och visade mycket stolt upp den! 

Andra spåret började en liten bit ifrån bara och då visste hon ju vad som var på gång. Där var det en riktig vinkel som hon tog riktigt snyggt, ringade in och stegade självsäkert iväg åt rätt håll. En gång var det nog en liten pinne som stack henne eller nånting för hon for iväg som skjuten ur en kanon och blev superrädd och släppte analsäckarna..hihi. Knasa. Hon kom inte av sig utan knatade sedan vidare i rätt bra fart. Det var en kul överraskning att se hur hon jobbade på långt framför mig i linan så självständigt!!! Är nog inte så dum träning för henne! Målet är nu anlagsklass senare i vår för båda hundarna även om det nog blir Java som får vara kurshund. Sigge kommer nog tuffa på i rätt bra fart kan jag tro.

När vi kom hem efter ganska många timmar i skogen var iaf JAG frusen så jag tog en dusch och sen sov vi allihop ett par timmar. Tog nog på krafterna för Java sov ytterligare ett par timmar efter det. =) Imorgon jobbar jag halvdag och då har jag tänkt hinna med ett apporteringspass. Sotarn kommer såklart på eftermiddagen vilket förstör lite men det är ju ljust lite längre nu så det går ju att träna efteråt.

På tisdag har vi troligtvis lyxen att få ett spår lagt för oss att gå direkt efter jobbet, trevligt värre! =) På tal om lyx så har jag semester nästa vecka, gissa om jag längtar!!!! Planerna är inte helt klara men jag har tänkt hinna med att tapetsera vardagsrummet om jag kan få lite hantlangarhjälp av nån och sen hundträning och trädgårdsfix. Jag hoppas tjälen går ur marken för jag har nämligen upptäckt att en viss liten fröken Java smitit genom häcken och in till grannen så här måste det sättas upp staket!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback