Vårig träningsstund

Idag var det så lugnt på jobbet att chefen tyckte jag kunde ta ut lite övertid och gå hem tidigare! Yey! Jag klagade inte över det, min axel/nacke värker och jag längtade verkligen ut till solen. Trampade hem till jyckarna, öppnade dörren till trädgården och lät hundarna hänga i trädgården en stund, gissa om de njuter av en egen gräsplätt!! Sigge ligger gärna på verandan och myser med en av sina auberginer och Java springer helst omkring som ett torrt skinn eller gnager på nån pinne eller tuggar i sig nån liten gräsrot.

Sen tog jag med mej Javaliten och gick ut med träningsväskan på axeln. Hon fick gå fint vid sidan bort till stället där jag tänkt träna, tycker att hon går närmre och söker mer kontakt nu, vi jobbar på! Det är heller inte så mycket nosande i backen som förut. Jag la upp träningen inspirerad av söndagens träningsdag och satsade på två moment som måste jobbas på, linjetag och sök. Jag har bestämt mej för ett "target-område" så jag la några linjetag där. Java blev lite fjamsig när hon fick hämta de hårda dummiesarna jag har, de är fyllda med smulad kork så de är ju lätta och kul att lattja med (tydligen). Hon började leka och till och med rulla sig (!) på en på invägen men där blev det bannor. Henne får man dock banna lagom för annars blir hon osäker på vad hon egentligen får göra..

Sen gick vi bort till ett annat kuperat område där jag satte ut några dummies för ett litet sök. För att sudda minnet gick vi sen tillbaka till linjetagsplatsen och hon fick hämta tungisen (mindre fjamseri då...). Sen tillbaka till söket och där struttade hon lugnt omkring och nosade på dittan och dattan, hittade en dummy här och där och kom in med. Ja, det ser inte sådär jätteskoj ut just nu men jag tror hon kommer sätta mer fart när hon blir säker på sin uppgift. Idag gick hon faktiskt ut mer på både djup och bredd än hon gjort tidigare gånger, även om det går i lusfart. Jag stressar inte på, hon får klura ut att det är kul att söka så lossar det.

Som avslutning la vi ut ett linjetag och backade lite längre än föregående gånger, och med lite mer startsträcka så får man väldigt hög fart på väg in till matte med dummien i högsta hugg. Hon missade målet och jag fick säga till henne och sen gå lite fot med dummien i mun innan hon fick lämna av fint på det rätta sättet.

Vi jobbar hela tiden med att lämna av och sen gå in till sidan (utan skutt) innan beröm, samt att förhindra att inkallningar avslutas med en hoppvändning i luften. Jag visar henne vägen med en godis in i rätt position i inkallningen.

Imorgon är jag ledig och det kommer en gubbe och ska titta på huset och sen måste jag in till stan och fixa lite saker men vi ska nog hinna med ett litet träningspass då oxå.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej hej



Härligt att läsa att allt är bra och att träningen är i full gång.. Men tränar du inte Sigge något.. Han måste ju bli ledsen och avis..



Ha de så bra!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback