Ledig fredag!

Idag kom det en besiktningsman från försäkringsbolaget och kollade över huset, superbra tjänst som de har när man nytecknar husförsäkring. De kollar över eventuella "riskfaktorer" så man kan förebygga skador. När han klev över tröskeln höll jag Sigge i nackskinnet och Java avvaktade lite i andra änden av hallen. Han hälsade på Sigge och sen fastnade hans blick vid Java och det verkade  vara kärlek vid första ögonkastet. Det visade sig att han hade bordercollie men skulle skaffa en andra hund och hade tänkt sig en jaktlabbe. Nu tror jag att det blir en gyllene retriever! ;) Alltid kul när nån upptäcker hur härlig ras golden är!

Har funderat lite över Javas sökarbete men både Sven/"gammelhusse" och Anna (som har Javas kompis Sam) är överens med mej om att det kommer utvecklas när hon blir mer säker på sin uppgift. Det förbättras ju sakta men säkert gång för gång.

I eftermiddag har vi varit i Vittvång och hälsat på Linda och Deli. Spännande tyckte Java fast uppskattade nog mest hästbajset. Sigge uppskattade att träffa Linda igen, de är ju gamla kompisar. Jag fick oxå höra rapporter om en annan gammal kompis, Simsalabim. Det är ju en hel massa år sen jag sålde honom men fortfarande är varenda rapport jag hör om honom positiv. Det är kul att han får vara ute och tävla en del och nu är han tydligen ute i division tre i dressyr. Han blir 15 i år, helt otroligt vad tiden går. När jag köpte honom var han 5 och en grå liten unghäst och nu är han en vit gentleman! Dags att hälsa på honom snart tror jag.

Efter stallvisiten begav vi oss till Ikea och Marieberg för att köpa diverse husfixarprylar, bla två jättehinkar färg. Nu ska vi bli av med den urfula turkosa fondväggen de tidigare ägarna målat. Något annat som ryker är spindelmannentapeterna i gästrummet/kontoret...Ser inte fram emot det enorma kringarbetet som blir när man målar om. Det är ju inte bara att smacka upp färgen. Nä, först ska man röja undan alla saker, man ska täcka golven, man ska spackla och maskera och grundmåla och....blalbalba...

En kul nyhet är att vi ska börja med viltspårsträningen nästa helg! Då blir det träning även för Sigge! Problemet är ju just nu att vi inte har någon ny brukshundsklubb och därmed inte hittat nåt nytt träningsgäng. Men viltspåra kan jag ju göra på egen hand. Ibland får ju även han göra lite apporteringsövningar men fokus ligger ju på Java vad gäller apporteringen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback