Kalmarhelg

Igår packade vi in oss i bilen och begav oss mot Kalmar. Halvvägs ner tänkte jag vara lite snäll mot mina hundar och låta dem springa fritt på ett fint o trevligt fält. Hundarna styrde raskt kosan mot ena hörnet, som låg lite i en uppförsbacke. Upptäckte snart att Sigge kastade sig ner på marken och rullade sig mycket lycklig i något....

...som visade sig vara en halvrutten djurskalle. *kräks kräks* Hörntänderna skymtade fram under äckelpäcklet och det verkar som att bettet var väldigt lik en hunds. Huvudet var oxå större än en rävs (vad jag tror iaf) och inte så spetsigt. Blä..tänk om det var en död hund!!???

Jag fick in mina stinkiga hundar i bilen, efter att själv ha blivit nerlerad och äckelpäcklad på och fick åka de resterande 15 milen med liklukt i bilen. Letade hundschampo på citygross och fick nöja mej med ett snällt o oparfymerat hästschampo och sen schamponera två hundar det första jag gjorde hos P.

Inatt blev det än mer dramatiskt! Vid ett-tiden började nån idiot dunka på grannens ytterdörr och skrika och ville in. Han gav sig inte utan höll på hur länge som helst och hundarna blev ju oroliga och skällde och boffade. Till slut tröttnade jag och gick upp och öppnade dörren med Sigge vid min sida (med ett rejält grepp i nackskinnet). Jag sa åt idioten o sluta banka för vi inte kunde sova när han höll på. Då sa han att han skulle döda mina hundar om jag inte tog undan dem. Jag blev skiträdd för han såg verkligen helt kall ut i ögonen. Tänkte att det var bäst att inte visa att jag blev rädd utan sa bara lugnt att det skulle han inte alls det och att han skulle sluta banka. Då frågade han igen om han skulle döda dem så jag svarade bara att nä, jag ringer polisen om du inte slutar och stängde dörren snabbt och låste. Han slutade faktiskt banka, hörde nåt enstaka slag o sen försvann han, var väl rädd att jag skulle ringa polisen på riktigt.

Rädslan kom inte förrän efteråt, blä, drömde mardrömmar hela natten och har tänkt på det en del idag. Han kunde ju varit ett riktigt psykfall eller narkotikapåverkad. Hoppas jag slipper se nåt mer av honom!!

Idag har vi varit med om roligare saker. Det var träningsdag hos Marina och Sven för valpköparna med Fredrik Hultman som instruktör. Jag kände mej lite nervös innan eftersom vi inte hunnit träna sådär jättemycket iom allt flyttande och dessutom har vi ju inte haft någon hjälp! Vi har gjort vårt bästa hemma på egen hand och jag har försökt tänkt efter före i allt jag gjort och varit noga med att det inte ska bli hafsigt eller stressigt. Vår utveckling framåt fick godkänt av M & S och det kändes ju bra! Fredrik var jättebra som instruktör, han förklarade så man förstod, resonemangen var logiska och så anpassade han övningarna efter varje hund. Vi fick oxå vara med och försöka kolla på varje ekipage för att kunna ge konstruktiv kritik, nyttigt. Java blev väldigt trött men höll ihop mycket längre än tidigare, hon har verkligen mognat sista månaderna. Hoppet och flamset och skuttet vid sidan är nästan borta, det kommer fram när hon är trött bara.

Nu sover hon gott med sin nya gossis, en kossa från ikea, intryckt i munnen. Jag funderar lite över hur träningen närmsta tiden ska läggas upp. Vi ska fokusera mycket på fotgåendet, det gör vi visserligen redan men ännu mer. Avlämningarna ska jag slipa till oxå, de är redan bättre än förut men de ska bli mindre stökiga. Sen ska jag hitta ett riktigt bra ställe att träna linjetag på så vi kan hitta oss ett område för att nöta på. Dessutom ska jag jobba på söket för där är hon väldigt osäker, tror inte hon riktigt  vet vad hon ska göra, eller så kör hon bara med mej! ;) Parallellt jobbar jag vidare med stoppsignal, närsök osv. Sen kommer nya projekt som att skicka åt sidorna och bakåt och att hon ska vara säker på röstkommandon (utan tecken). Jag är iaf väldigt nöjd med min lilla sessa, hon är så kul o träna med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback