Träningsrapport från en lite mindre lyckad och en lyckad träning

I söndags skulle vi ta oss an en ny uppgift, nämligen "ut", alltså att hunden ska kunna gå utåt på kommando, en form av dirigering kan man säga. Vi tränade lite vanliga linjetag först, och det började knasa sig lite där för pappa och hugo kom gåendes och störde lite grann. Det var inte värre än att vi kunde fortsätta och hon tappade inte fokus sådär totalt.

Sen skulle jag börja med det däringa "utet" och gjorde precis som fru Uppfödare instruerat mej, tror hon glömde instruera Java bara..närå..men Java var nog inte riktigt mogen för hon blev bara osäker. Det där kommandot använder jag ju i linjetag och hon tyckte det var väldigt konstigt. Jag la ner ut-träningen för att konsultera vidare med M och tänkte istället göra nåt linjetag för att förstärka det istället. Mitt i ett linjetag som gick mot en jordhög utanför gården så kommer mamma ut på vägen mitt i Javas synfält. Hon vinkar och det blir såklart värsta locktecknet för Java som styr om kursen och drar raka vägen ditåt! *suck* Jag får ryta i åt Java (men det kanske var mindre lyckat) och kallar in henne. När jag försöker skicka igen när mamma är borta så drar hon ändå åt samma håll så vi får flytta oss närmre jordhögen. Java blir osäker, kanske för att jag röt i åt henne förut, kanske för att hon suddat ut minnesbilden när mamma kom, kanske för vi flyttade oss närmre (och kanske bytte vinkel lite). Det vete katten, men sen var hon precis som när vi började linjetagsträningen, hon bara tittade på mej och blev osäker.

Det var ju bara att ge upp, frustrationen bara bubblade i mig och då är man ingen bra hundförare...Vi gick ut några timmar senare och gjorde flera flera lätta linjetag mot samma mål och sakta men säkert blev hon säkrare igen. Idag märkte jag ingen osäkerhet, som tur är. Fasen att det ska bli så DUUUUMT ibland.

Det enda positiva på söndagen var att Sigge gick som en klocka på sin ENDA övning. Han tränar ju egentligen inte apportering men jag kunde inte låta bli! La ut en dummie på en plats där han fick hämta för nån vecka sen eller två innan jag tog ut hundarna. Tog ut Sigge och skickade honom mot platsen och han drog som en raket (en lycklig sån) rakt ut och sökte på mitt kommando! Yey!!

Idag är jag ledig, förutom ett kortare möte på morgonen, så jag och hundarna gick en sväng och på vägen tillbaka smög jag ut en dummie på vägen till Sigge. Jag måste ju testa om han klarade förra veckan pga en minnesbild eller om han verkligen kan gå raka skick sådär! O ja, svaret är nog faktiskt att han kan, iaf halvbra. Det måste vara sökträningens skull! Han stannade av lite på halva vägen o då stoppade jag honom och skickade honom "ut" och då fortsatte han hela vägen ut och fick korn på dummien. Kul!

Java fick tre övningar och en miniövning idag. En med skick längs med vägen åt ena hållet och snett ut på åkern mot jordhögen åt andra hållet. (Ja, vi bor "mittiåkern"). Det gick kanonbra. Det andra var samma princip men den ena gick över vägen och låg bakom en liten jordhög (ja det finns många jordhögar här av nån anledning) och den andra gick snett över ett dike och låg bredvid ett brunnsrör. På vägen mot dummie två fanns dessutom en läskande hög med gödsel från stallets gödselstack.  Den övningen gick oxå jättebra, den andra fick hon leta lite grann efter eftersom hon kom över diket lite hitom dummien men hon letade lugnt på och hittade den oxå. Övning nummer tre blev linjetag längs med vägen och jag la ut två på en gång och tänkte backa lite mellan ettan och tvåan. Ettan hämtade hon jättefint men när jag skickade mot tvåan blev hon lite osäker så då gick vi närmre och då fixade hon det kanon. Inga tendenser till tvekan eller byte fast det fanns två ute.

Det sista vi gjorde var att jag la ut en dummie när hon såg, bara ca 2 meter bakom och sen visade jag på den på vanligt sätt, vände henne och sa vänligt och uppmuntrande varsågod istället för ut. Då trillade poletten ner och hon vände glatt och hämtade in dummien. Självklart ska kommandot vara ut, men jag tror inte det var fel o prova så här. Sigge bryr sig inte om kommandoorden ett skvatt, han går på sammanhang, men Java är betydligt mycket mer känslig.

Jag har goda nyheter men ska inte säga nåt förrän allt är spikat och klart!! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback