Spårträning

Idag var det spårträning igen och vi var fyra hundförare, alla andra är riktiga jägargubbar över 40, o så jag! En av dem är borderterrieruppfödare och hade med sig en liten valp och halleduttanemej vad söt!! Jag har inte alls varit förtjust i den rasen men den här var "blue tan" (svart alltså) och väldigt fin!

Eftersom Javas motivation varit lite låg, eller det är snarare det att hon nog inte haft målet (klöven) i huvudet när hon jobbat så började vi med ett kortkort litet motivationsspår och gick sen direkt över till det "riktiga" spåret. Det var ca 300 meter långt med två vinklar vilket hon grejade kanon. Hon jobbar på koncentrerat i vettigt tempo och första vinkeln ringade hon in medan hon tog den andra rakt på. Duktig tjeja!! Hon är så nöjd när hon hittar klöven och springer runt och visar de andra och är mallig!!

Jag får verkligen lära mej mycket om jakt, vilt och hunderi i övrigt oxå på de här träningarna eftersom de andra jagar osv. Det är intressant och dessutom har jag nu fått lite namn och nummer på folk som har mark där jag kanske kan få träna. Ska slå dem en signal imorgon om jag hinner. Har ju en spårmark här i närheten och en i Gräve men det är ju bra att kunna variera sig lite så hunden får uppleva så mycket olika saker som möjligt.

När vi kom hem gick ett äldre par förbi på gatan och Java började skälla. Då hoppade Sigge över staketet och sprang fram till dem!!! Pinsamt! Här ska byggas HÖGT staket vill jag lova!! Sen bar jag lite sten från en rabatt till en annan, gäller ju att fixa till det lite fint här. Har oxå börjat planera lite för ett större trädgårdsjobb, hoppas jag kan genomföra det i vår/sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback