Söndag

Idag vaknade jag seeeeg med huvudvärk så vi tog lite sovmorgon. Sen har jag varit ute vid sportstugan och lagt spår åt hundarna. Sigge har fått ett med pyttelite blod, knappt 1 dl totalt, 4 vinklar, kanske 400 meter. Terrängen är skogig och kuperad med en hel del sten och vitmossa. Sista biten går över en bergknalle med vitmossa och stundtals kalt så det ska nog bli nåt för honom att jobba med.  Javas spår är ungefär lika långt, 4 vinklar och går i mindre kuperad terrräng men korsar flera stigar och fler terrängbyten. Hon får lite mer blod, speciellt den biten som går över en plöjd åker, man måste ju prova på lite grejer! =)

Jag ville inte träna nåt därborta eftersom spåren låg rätt så nära bilen men hemma tänkte jag att  det var dags att prova på det där med uttecken igen. Trädgården är trygg o bra och gör det lätt att nöta in saker så vi använde oss av en buske som mål. Gjorde några linjetag mot den och sen la jag ut, satte java en liten bit ifrån och skickade. Första gångerna använde jag mej av "varsågod" och handtecken men sista gången tog hon det på "ut". Nu får vi väl nöta in det ordentligt. Förra gången jag provade blev hon ju bara låg och fattade ingenting men nu har hon mognat.

Vi har ju inte tränat på länge så hennes grepp var löst. Däremot var avlämningarna fina. Det verkar inte som att ett eventuellt löp stör henne så vi får sätta igång och träna lite mer nu. Det första i spårträningen är ju befäst och vi jobbar bara på med att försvåra spåren så jag tror inte det blir för mycket för henne att lära in lite mer i apporteringen. Snart ska vi ju dessutom på kurs så det är väl bra om hon fått prova på lite mer innan dess, då blir det ju störning i form av sällskap och "nygammal" miljö!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spårrapport:

Såklart lyckades jag pricka in den enda regnskuren på hela dagen när vi åkte ut för att gå spåren. Positivt är ju att hundarna då fått ytterligare en erfarenhet med sig i bagaget. Ingen av dem verkade berörda av regnet. Java var först ut och tuffade genom sitt spår i lagom fart. Enda problemet hon hade var när vi passerat åkerbiten och sen gick över ett dike och en stig. Där tappade hon spåret och gjorde en stor "ring" på ca 50 m i diameter, hittade tillbaka till spåret men släppte det igen. Då visade jag henne på spåret och hon hamnade rätt. Annars gick det ju jättebra, och det handlar ju om att få erfarenheter så det gör inte så mycket att det händer saker tycker jag, bara man hjälper hunden klara av svårigheterna.

Sigges spår hade ju idag betydligt mycket mindre blod och det dämpade farten något, idag var det inte galopp som grundtempo. Han jobbade på intensivt, tappade bort sig i en vinkel och sökte sig åt fel håll. Då kom han av sig och tittade på mej så jag fick peppa honom och då jobbade han vidare och hittade tillbaka till spåret. I slutet (som var på en berghäll, lite taskigt kanske) missade han först klöven men efter lite jobb hittade han den. Sigge är jätteglad över att få jobba, kul att se!!

Dyblöt gick jag sen spåren igen för att ta ner snitslarna och åkte sen förbi affären för att handla lite inför veckan. Nu har jag två trötta hundar och själv är jag oxå lite trött faktiskt. Soffamys är temat för kvällen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback