Torsdag

Idag jobbade jag kort dag så hundarna klarade sig utan dagmatteri idag. När jag kom hem rastade jag hundarna lite på gräsmattan och käkade lite. Tröttheten kom över mej och vi sov (alla tre) i sängen ett par timmar. Sigge har nu accepterat Java och att hon stökar och bökar i hans närhet. Häromkvällen sov de i bian tillsammans flera timmar. *snutte*

I alla fall....när vi vaknade vid sextiden åkte vi till klubben för lite träning. Java behöver verkligen vara i den miljön o vänja sig vid andra hundar som skäller osv. Dessutom kan man ju träna lite! ;) Idag var tanken att faktiskt träna jaktlydnad och apportering vilket går jättebra på klubben oxå på den nivå vi är.

Vi inledde med att för första gången prova på ett litet sök. Jag vallade lite grann i ett litet område med högt gräs o la ut en dummie medan Java satt bunden en bit bort. Sen skickade jag henne och hon sprang några räserrundor innan näsan kom på och hon började söka. Hon hittade dummien finfint men tappade bort sig på vägen in, lite mitt misstag för jag vände och gick iväg lite för att locka henne mot mej. Vi gjorde om det en gång och då kallade jag bara på henne när hon tagit dummien och hon kom rakt in i famnen sådär fint som hon gör. 

Sen gjorde vi om linjetagsövningen och idag gick det jättebra. Lite gå-fint-övande och sen träna på att sitta kvar med boll-rull. Det var Javas träning det. Låter som om det blev massa moment men vi pausade såklart emellan. JAo, det kändes som lagom mycket för henne i alla fall.

Sigge ville oxå ut och träna lite så han fick göra några av Javas övningar. För hans del började vi med linjetagsövningen och det gick bra såklart. Det var ju inte så svårt för honom, svårigheten ligger istället på att hålla ihop. Något som visade sig vara jättejättesvårt var att sitta kvar lugnt med boll-rull. Ojoj..det kan vi öva mycket på. Slutligen tränade vi lite på "fritt följ", men det blir ju mer träna på att gå fint utan att hoppa ur skinnet när man heter Sigge och varit sjukskriven i 10 dar....

Efter träningen gick Java och jag och hälsade på Bizzi med matte som gått rally-lydnadskurs. Småtjejerna (som växt en bra bit sen sist) som gillar varandra mycket fick busa lite grann. Java är rolig för förutom retrieverbrottning så gillar hon även räserlekar och hon springer snabbt som blixten numera!!

Nu är vi hemma och trötta....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback