Ledig lördag

Ja, ledig var ordet, men sovmorgon fick jag knappt då jag vaknade av ljudet till hundra små hundtassar som trampetitrampade i vardagsrummet akompanjerat av flåsflåsandning och små dunsar då o då. Två små voffar hade fått förmånen att sova på husses sida i sängen inatt och Någon var väl bussugen på morgonen och väckte sin brorsa för en liten förbjuden busstund inomhus...

Det tog ett par timmar att vakna till liv ordentligt och efter lite disk och fix åkte vi till bruksan för ett litet träningspass. Sigge gick ett minimini med linjetagsövning och sittakvarövning. Han sitter ju kvar men vill helst luta sig så mycket framåt att det ser ut som att han kommer tippa när som helst...

Java skulle få öva på linjetagsövning men vete katten om hon är mogen för den. Vi träffade på Helena med Vegas och Java visade stolt upp sina dummies för Vegas och visade att hon gärna kryper upp i famnen hos matte med dem. Helst skulle hon nog vilja lämna dem i munnen till mej för hon lixom sträcker fram dem mot mitt ansikte. Det visar ju verkligen på god vilja, men det ska ju såklart slipas lite granna. För stunden är jag nöjd med det. Åter till linjetagen...nä hon visar inget intresse för dummies sådär och då tittar hon ju heller inte på dem. Istället gjorde jag som jag gjort med Sigge. Jag tog med mej Java i kopplet, pyttsa ut en dummie i lite högt gräs på kanten av appellplan och sen gick vi därifrån i en rak linje. Vände om och skickade och då fokuserar hon och hämtar jättefint. Ska höra med herr och fru Uppfödare om hur de tycker vi ska jobba. Egentligen är det ju ingen brådska med apporterandet. Det viktiga nu är ju att få till en bra grundlydnad och kontakt. Vi avslutade med lite sitta kvar med boll som störning och hon har nu börjat söka kontakt med mej. Det är ju trevligt även om det nog inte är nödvändigt för övningens skull. Jag uppmuntrar det i alla fall. =)

Efter träningsstunden åkte vi till djuraffären och bunkrade på oss lite hundben och hundkex. Det går minsann åt i stora mängder nuförtiden. En till reflexväst åt hundarna blev det oxå men den var i tajtaste laget för Sigge. Tror nästan jag får lämna tillbaka den och hoppas på att vi kommer förbi Ullared igen där de hade superbra västar för en billig peng.

Vi har sovit lite på soffan i eftermiddag och ikväll har jag sytt ett täcke i fleece till Java. Det blev i samma "oversize" modell som Sigge har. Det är ändå inga täcken de går med ute utan syftet är dels att hålla värmen i bilen och dels att ha som torktäcke efter bad och regn/snöoväder. Skulle det vara pisseväder längre fram i höst och Java som inte har så mycket päls behöver täcke så har jag ett fint Hansbotäcke som är regntätt och andas. Det är inte mycket använt alls. Javas täcke blev efter att Marina lagt in sitt uppfödarveto inte alls helrosa med söta grå döskallar. Istället blev det svart med grå band och det rosa fleecetyget blev istället foder. Dessutom är det lite döskalledetaljer och rosa på bakdelen av täcket. Det blev riktigt snyggt faktiskt, om jag får säga det själv! :D

Paul är på väg hem från judotävling i Skåne. Imorgon ska vi eventuellt ut till Trekanten för lite träning och valparna ska få äta lite tårta. Den glömde vi ju bort sist!! Nästa helg är hela familjen bjudna till Öland för att hälsa på de fina westernhästarna och äta t-bonesteak. Pauls judotränarkollega M har nämligen flera westernhästar och dottern i familjen tävlar på hög nivå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback