Superlyckliga sökhunden Sigge

För första gången på jag vet inte hur länge kunde jag äntligen sätta på Sigge tjänstetecken och sökrulle och vara med på sökträningen. Idag var vi ute hos Åsa på Revsudden (tror jag själva området heter) och vi var bara tre förare med varsin hund och så lilla vallhunden Java. Hon studsade glatt runt i rutan och sen fick hon vara parkerad i bilen. Det finner hon sig snällt i, vilket är jätteskönt. Viktigt när man har en retriever och kanske framförallt när man har två!

Jag räknade med att Sigge skulle vara på hugget och kunde konstatera att näsan var på så fort han kom ur bilen. Körde några linjetag på vägen till rutan och sen skickade vi (för första gången) direkt från stigen utan att vinda in figgen först. Det gick kanoners, måste jag säga. Han drar långt ut och jobbar superfint med näsan. Som jag konstaterat förut så går han inte riktigt i "rena slag" utan drar ut på djupet och får han inte vind på direkten så slår han på retrieversökmetoden och söker av området. För mej är det okej iaf, får väl fundera på det längre fram. Än så länge kör vi ju inte tomskick.

Han fick fyra skick direkt från stigen och belönades som vanligt direkt vid figgen, inget påvis alltså. Jag är kanonnöjd, hur bra är det inte med en hund som vilar sig i form!? :D

Java fick följa med de två svartisarna på en runda i skogen. Hon ville såklart leka med både Zelda och Vegas men Vegas var helt klart en kille i Javas smak och de hade superkul.

Eftermiddagen spenderades vid svampkorgen och jag rensade resten av trattisarna som jag plockade igår. Nu finns det trattisar till en hel massa viltskavsgrytor och annat! Mums!

Ikväll har vi efter diverse provsågningar fixat till bänkskivan och hyllplanen till min nya arbetshörna i hallen. Det blev toppenfint, jag är SÅ nöjd. Nu ska jag bara fixa till förvaringen och sen kan det pysslas av bara den!!

Tankarna har i helgen varit med en vän som går igenom nåt jobbigt just nu. *kram*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback