Påskdag, solsken och apporteringsträning

Idag blev det ytterligare en lååång sovmorgon. Paul bestämde att vi måste ut i solen och Sigge och jag var inte sena att nappa på det. Hallå, en frivillig dummykastare/fotograf tackar man inte nej till! ;)

Vi åkte upp till klubben och där gick vi en sväng. Jag passade på att låta Sigge springa upp och ner för slalombacken ett par gånger. Jag stod uppe och skickade iväg Sigge med ett "marsch" och där nere tog Paul emot. Taskigt att låta Paul försöka få Sigge att springa upp för den jobbiga backen så jag kallade in honom uppåt istället. Tror att det gjorde susen för det där extra turbospringet i benen mattades lite.

image272
Räven Sigge på väg mot matte!


Sen blev det lite apporteringsträning i hagen. Vi gjorde den där linjetagsövningen som jag hatade först men nu tycker är jättebra. Paul fick gå runt och kasta ut dummies på olika punkter och sen bestämde MATTE vilken Sigge skulle hämta in. Idag hade jag fredagens sökträning i bakhuvudet och försökte därför skicka ganska så snabbt och när Sigge kollade åt rätt håll (utan att vänta in en "fixering" som jag förut tänkt mej). Dessutom fokuserade jag på att Sigge skulle anpassa sin position till mej så att inte jag flyttade efter. Gick bra minsann och blev inte alls sådär skuttigt och hoppigt som det varit förut. 

image270

Tjoho!


Första dummien låg uppe i "stenröset" och det blev nog lite för svårt. I efterhand upptäckte jag att uppförsbacken nog lurade ögonen att stenarna var närmre än de var och att även dummien landat närmre. Dessutom låg andra dummien ganska nära så Sigge drogs lite åt det området istället för att jobba på mot stenröset. Det slutade med att vi fick gå jättenära och DÅ tog han den.

image271

Öh..sådär ska det alltså INTE se ut... ;)


image269

Det där är bättre! Full fart ut åt det håll matte vill!

De andra linjetagen gick HUR bra som helst!!! Inte en tvekan att följa med åt det håll matte skulle och jag skickade från utgångspositionen, lätt som en plätt! Dessutom var han jättefin i munnen, inte något som helst tuggande och inte heller några omtag!! Jippi!!! Avlämningarna var oxå fina och jag hade med mej mjukosten såklart, gäller att förstärka det beteende man vill ha kvar.

Medan vi hade ryggen mot röset fick Paul smyga ut en sista dummie däråt. Fortfarande blev Sigge rådvill i första försöket men då gick jag uppför backen en bit och då fattade han på en gång.


image268

Här har jag tagit över kameran och en glad linslus är på väg in med sin dummy!!


En härlig dag! Dessutom har jag blivit medbjuden på en kul kursdag och vi har oxå bestämt vad valpen ska heta! Nu ska jag hjälpa Paul att griljera vår lilla påskskinka!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback