Görtrevlig göteborgshelg!

Fredag eftermiddag blev det som sagt en promenad på Tippen (visst hette det så Anna?) med de två gyllene grabbarna Sigge och Vilde och så Saffran, den glada blondinen! Tre golden men ändå så olika! Sigge och Vilde är superhäftiga att se, båda är jätteduktiga i sitt språk och det uppstår inga tveksamheter där, de vill inte störa varandra. Saffran däremot är till sin natur en glad skit, men liite oförsiktig. Hon upptäckte snabbt att man fasen inte ska buffla sig på Sigge när han precis slickar i sig mjukost! Hon fick sig en välförtjänt tjottablängare och sen var hon lite försiktigare. En kvart senare var det Sigge som fick inse att man bör ta det liiiite lugnt om man springer i serpentiner omlott varandra. En frontalkrock gör att det tar stopp på en gång!

Hemma hos Anna o Tobias käkade vi räkor och slöade i soffan. Sigge var lite i extas över Vildes alla spännande leksaker och har nu skrivit en lång önskelista till sin matte. Hundarna funkar bra inne oxå, Sigge har sagt ifrån till Saffran nån gång inne när hon varit jobbig, varken mer eller mindre än vad som behövs, så det har funkat bra.

Lördag morgon var det samling i sökskogen med resten av gänget för helgen. Vägen dit var inte platt, den var snarare som en bergodalbana, gode tid!! Corsan hade INTE klarat sig i de göteborska utmarkerna...Eftersom hundarna låg på olika nivå, från appell (Sigge gör ju bara vindövningar ex ännu) och upp till elit (Gorm) så snitslade vi en elitbana. När den var klar trodde jag att döden var nära...kuperad terräng är bara förnamnet och ändå påstod göteborgarna att det där var en "lätt" bana...phu. Min kondis behöver tränas upp!!!

Sigge var först ut och jag tror jag blev lite nervös och stressad av att dels träna med nya människor och dels av att vara först. Uppvärmningen blev nog liite knapphändig även om han var hyfsat nercoolad innan vi kom fram till banan. Där var det däremot full fräs på lillhunden. Uj uj..de tre första skicken gick inget vidare faktiskt, trots att jag fick gå ut och vinda med honom. Fjärde skicket däremot gick perfekt. Då hade han lugnat ner sig och jag kom ihåg att berömma när han fick vind. Vi gick tillbaka till stigen och när jag skickade därifrån hade han full fokus på vart han skulle. Super. Så ska han vara varje skick, och det blir ju större o större procentandel som är det på "hemmaplan" men när man är borta så backar det lite. Det visar ju på vikten av att träna med olika folk och framförallt att värma upp ordentligt.

Det var jättekul att se lite nya hundar träna och såklart figga för dem oxå. Man lär sig massor av det! Jag ska fundera över om jag ska byta arm i kommandot när jag skickar så jag visar Sigge riktningen tydligare. Dessutom upptäckte jag att jag måste träna mer inkallningar med "framåtslag" för Sigge sprang gärna ut mot stigen i sitt gamla spår när terrängen blev lite svårare.

Vi fikade inte bara en utan TVÅ gånger!! Mycket fika behövs när terrängen är jobbigare! ;) Efter storfikat blev det spår för vissa. Jag blev nästan sugen att börja lägga lite spår åt Sigge men nä, jag kan inte hålla på med hur många grejer som helst, jag måste lära mej en sak i taget!

Trötta och nöjda åkte vi hem och duschade/tuggade på leksaker. Hundarna fick vara hemma med husse medan vi tjejer åkte hem till Anna & Indy och käkade indisk mat, godis och snackade massa hund och hade jättetrevligt!

Söndag morgon var det packning på g, och Anna plockade under tiden fram sin gamla systemkamera som vi numera är ägare till! Kul! Nu ska här fotas!!!

Vädret var INTE med oss idag, regnet stod som spön i backen och stormvindarna ven runt öronen på oss. Vilka andra än hundmänniskor är ute då? Inga... men vi kämpade på i alla fall! Sigge och jag fick lite hjälp med ingångar, inkallningar och positionen. Nu har vi fått bra tips på övningar att jobba med. Jag är sugen på att börja med bakdelskontroll, tror en flamsis som Sigge har nytta av att veta var han har sina ben. De andra jobbade på olika saker, framåtsändande, fritt följ, bakdelskontroll osv. Nu är motivationen högre för att jobba på lydnaden!

Halvt ihjälfrusna satte vi oss i bilen och åkte till stationen. Tack och lov för immiga rutor så man kan byta om i bilen!! Jag hann precis köpa mej en macka och dricka på pressbyrån innan det var dags att hoppa på tåget. Det var SÅÅÅ trångt första biten. Till råga på allt kom det in en liten otäck cavalier med utstående ögon som helst av allt ville äta upp Sigge. Sigge morrade till som svar och blev faktiskt riktigt rädd! Nu är vi äntligen hemma och ska bara äta lite mat och sen väntar sängen.

Tack tjejer och hundar för en jättetrevlig hundhelg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback