Sökträning

Idag var det dags för veckans sökträning, eller som det ser ut nu, nästan veckans enda träning! Jag åkte iväg extra tidigt för att hinna gå en sväng ensam i skogen och kanske lägga in lite apporteringsövningar. Efter McDonaldsrondellen ser jag massa polisbilar och det var bara att stanna för att visa körkortet och blåsa. Så nervös jag hade varit OM jag hade druckit nåt kvällen innan, men jag dricker ju inte alls just nu, så det är ju bara att glatt blåsa på!

Sigge och jag hann med att gå åt båda hållen på vägen idag, första svängen tog vi en bit inne i skogen och det är rätt tydligt att lilla hund har lite överskottsenergi. Det dödades pinnar till höger och vänster och Sigge far som ett skållat skinn mellan träden. På andra hållet höll vi oss på vägen och jag började med att lägga ut ett linjetag som fick vila lite grann medan vi gick vidare. Vi kollade in mark till dagens ruta och jag hade för ovanlighetens skull faktiskt med mej tändare och kunde kolla vinden. Tyvärr blev det helt vindstilla till vi skulle köra så det kvittade ju lika var vi lagt rutan, dumt! På tillbakavägen mindes Sigge sitt linjetag, jättebra!

Ut som tredje hund idag och som uppvärmning blev det lite riktade närsök och inkallningsövningar. Förut har jag ju satt Sigge framför rishögen och själv backat och bara blåst söksignal för att få honom att fatta att han ska leta där han ÄR, men idag gjorde jag som ett litet linjetag mot riset. Det funkade bra och han ligger på jättefint i området och söker (inte så svårt när det är en rishög kanske iofs). Jag bråkar inte så mkt med fotgående och ingångar före vi ska jobba så utan när han glider före stannar jag bara och då skuttar han iaf tillbaka till sin position. Avlämningar och "dummyhantering" är skitbra just nu, inget tjafs vilket antagligen beror på att vi inte bråkar så mkt längre.

Jag har valt att sätta på sökrulle och tjänstetecken en stund innan vi kommer fram till rutan. Sigge blir oerhört taggad när han får på sig grejerna och behöver varva ner lite så jag har börjat göra inkallningsövningar a la Tony medan jag väntar och rör mej framåt mot rutan. Till skillnad från när jag och Paul gjorde samma övning häromdagen så verkar det ha trillat ner en polett hos Sigge nu för jag ser tydligt att han letar efter var jag är och tar närmsta vägen genom skogen istället för att söka sig tillbaka samma väg som vi kom. Det är toppen!

Eftersom vinden var nästan obefintlig vågade jag inte skicka honom direkt från stigen. Han är inte alls säker på raka skick så vi gick ut och hämtade vind istället. Idag fick vi gå ganska nära på alla figgarna innan han fick upp vittring. Jag läste fel nån gång och fick ta in honom men han kommer ju in igen vilket är bra. Såklart glömde jag bort att jag kan backa ut mot stigen igen när han väl fått vittring men Helena påminde mej så det gjorde jag på de sista två skicken. Det grejar han jättebra nu. Han tar oxå raka vägen ut till mej på stigen och jag måste börja tänka på att inte röra mej för långt framåt för då kommer skicken bli för "vida".

Jag fick oxå lite "bassning" ;) för att jag inte visar mej på appellplan och ja, det är väl dags att börja träna på riktigt. Vi gör ju en del små övningar på hemmaplan och det funkar väl bra. Lydnadsettans apportmoment sitter nog rätt bra exempelvis, men vi siktar ju på appellstart och den ser ju inte likadan ut. Den har jag inte börjat med eftersom jag inte riktigt bestämt mej för hur hans ingångar ska vara (fast nu har jag bestämt att han INTE ska gå runt trots allt). Resonerar som så att ingångarna måste sitta först. Mitt stora gissel är trots allt fria följet/linförigheten..Just nu ligger dock lydnaden rätt lågt på priolistan, överleva praktiken går först.

Jag har haft nån liten neråtsväng i helgen och den fick sin kulmen efter sökträningen (fast inte beroende AV). Kände att det började redan i fredags men jag hoppas att det vänder snart. Tråkigt bara att gå runt som ett litet grått regnmoln utan orsak. Efter träningen surade jag lite i soffan och sen åt vi pizza (så nu går jag väl upp de 3,5 kg jag jobbat hårt för att bli av med senaste månaden). Närå, bara att jobba vidare och för att vara ärlig så tror jag inte att en pizza i månaden raserar jobbet.

Imorrn ringer klockan 4.45 så det är dax att plocka fram grejer för imorrn och varva ner lite. Gonatt vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback