Sökträning i SOLsken!!

Igår gjorde vi lite inkallningsövningar och linjetag (här blandar vi friskt) men annars blir det inte mycket träning och skogsliv för Siggemannen under dessa praktikveckor. Därför tänkte jag åka ut till sökskogen lite tidigare än 10 för att hinna gå en sväng och eventuellt hinna träna lite apportering, lägga ett rejält sök mm. Som vanligt på morgnarna går tiden fort och det dyker upp massa saker jag "måste" göra innan jag kommer iväg. Dessutom upptäckte jag att bensinen började ta slut och det vore inte så kul att fastna i skogen utan bensin så det fick bli vägen om macken.

Jag kom inte förrän 20 i 10 men då hann jag iaf gå en liten sväng i skogen och låta Sigge springa av sig det värsta buset innan alla samlades för att fixa sökrutan. Solen sken och gänget var taggat sen förra helgens träningskurs. Vinden var lite konstig, den vände åt alla möjliga håll så det var lite klurigt att veta vilken sida som var "lättast" att skicka på.

Sigge var taggad oxå när han fick komma ut och värma upp efter fikat. Uppvärmningen blev liiite kort för alla väntade ju på oss. Första skicket gick han fint och rakt ut men sen snurrade han nog runt lite därute. Sen blev en liten miss och jag kallade in (med visselpipa fast jag aldrig använder det annars :S) fast han ju ska leka därute (som "tur" är lyssnade han ändå inte så de kunde kampa framåt). Ja ibland är jag helt förvirrad!! När jag SEN ropade kom han in som ett skott och han kommer FRAMÅT på stigen, eftersom jag rört mej framåt. Jättebra!!

Andra skicket blev i medvind (eller nån vind iaf...hihi) och det såg ut som att han fått upp vittring och var redo att skickas så jag sände direkt från stigen. Då vek han av helt så jag fick ta in och sen gick vi ut och tog in lite vind och när jag skickade fick han stöd av ytterkanten (där alla går in när man vallat rutan). Figgen låg precis i hörnet och jag vet inte om han gick på hennes vittring eller om han följde spåret. Humm....Anna B lugnade mej iaf efteråt och sa att det är bra att han tar stöd av ytterkanterna och det är ju helt sant förstås. Visserligen vill man att hunden går ut lite utanför hörnet men nu jobbade vi ju inte på det så, man får välja vad man tränar på.

De andra skicken fick jag följa med ut lite eftersom han fick vind på figgens spår ut resp vinden var svår men jag tycker att han sköter sig väldigt bra. Det går tydligt framåt och han är så himla tydlig nu när han fått upp vittring, ibland sätter han sig till och med när han tycker att jag ska släppa kopplet! :P Ute hos figgarna funkar det oxå bra att mata med mjukost och sen kampa framåt med boll på snöre. När jag ropar kommer han omedelbart inåt och som jag skrev innan så tar han inte samma väg tillbaka utan kommer mot mej där jag rört mej framåt på stigen. Super!

Det är bara att fortsätta att jobba på likadant, förhoppningsvis är vinden inte lika velig nästa vecka, är ju lite lättare att planera skicken då. Först väntar en veckas praktik, om jag orkar tänkte jag nästan göra några apporteringsövningar nån kväll på bruksan. Får se vad jag kan komma på. Vill inte tappa bort jaktträningen helt nu när vi bara hinner med o träna i dagsljus på helgerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback