Sökträning i Nybro

Idag blev det träning i Svartbäcksmåla utanför Nybro. Skogen var jättefin, massa bra klippblock och grejer.

Sigge var på g som vanligt och vi vindade in första figgen. Han låg på massor i kopplet och markerade tydligt att han visste var figgen var, men det var så grunt och både Peter och jag trodde att det här nog kunde bli lite knasigt. Men men, efter ett omskick (Sigge skulle kolla in våra väskor o grejer) så sprang han ut till figgen som visst låg närmre än vi trodde! Sigge hade alltså helkoll fast det var medvind, man ska nog lita på sin hund.. :)

Andra skicket gick uppför och det gjorde han oxå bra. Han är inte alls intresserad av mjukosten utan vill bara kampa. Funderar på någon annan lösning med godis men jag vet inte. Tror det där med mjukost-ratningen beror på att han är uppvarvad, så om figgen får honom att gå ner i varv o ligga ner o mysesnutta lite så smakar det nog. Annars får jag jobba på att få honom ta godis snällare. Tja, sen var det ett skick till tror jag, minnet är lite luddigt för jag hade rätt ont i huvudet. Migränen har inte gett med sig än. Summa summarum av första passet är iaf att det gick bra. Han är på g, men huvudet är ändå med och nosen på. Jag tycker själv att han är något bättre vid sidan, fast fortfarande dåligt...men iaf, det känns lite mer kontrollerat ändå. Fast bara lite. ;)

När alla hundar jobbat tog vi fikapaus och grillade korv. Några gick oxå sina spår. Efter pausen vallade vi en ny ruta (hur flitiga är vi inte!? ;)) för ett andra pass. Sigge verkade väldigt loj och trött när jag gick bortåt rutan så han fick inte springa av sig nån energi. Skenet kan bedra för han blev som en duracellkanin på speed och sprang som en tok när jag skulle skicka honom. Vi fick gå en bra bit in i rutan för att han inte skulle fara i en cirkel. Vi avslutade med ett bra skick och fick lite stöd för att han skulle gå lugnt ut ur rutan. Träningen med godis har gett resultat för idag kunde jag ha en godis i handen utan att bli "biten".

Nu är jag skiiiittrött. Ska nog slumra på soffan en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback