Kursdag med fokus på ledarskap och så resten av veckan!

I torsdags åkte jag, Marina och Fun ner till Bromölla för en kursdag för Gunilla Wedeen (har goldenkenneln Doubleuse) och Bengt Rödseth. Förmiddagen spenderades inomhus med teori och eftermiddagen utomhus då några hundar var med som "demonstration". Det har visst försiggått en del snack på forum och runtom om deras metoder så det var intressant att höra vad de hade att säga och se med egna ögon hur de hanterade hundarna.

I kort handlade det mycket om ledarskap, och om att inte missta inlärda färdigheter för ledarskap. De gjorde jämförelser med hur vargar lever i flocken och berättade även en hel del om hur deras egen flock på ca 12 hundar fungerade.

Jag skrev så pennan glödde och fick med mej en hel del användbara konkreta tips hem, bla om vardagshantering och om att träna apportering utan stress. Vi har praktiserat lite grann här hemma senaste dagarna och Sigge tycker att matte är SÅ konstig. Det där är han inte van vid, men vad coolt att "göra ingenting" funkar bättre än att anstränga sig till tusen... =)

När vi kom tillbaka till Marinas där jag hade bilen fick jag pussa lite på valparna igen. De växer ju för varje dag och blir mer och mer egna individer. Kul att se när de syskonkäbblas, allihop har ett sjuhelsikes humör och det pips och gnabbas och grejas. På en sekund sen så somnar hela gänget!! Hihi!

Idag har vi varit på IKEA och bytt rullgardinen jag köpte häromdagen. Jag har ju lovat Paul att han ska slippa kissa valpis på nätterna och det tänker jag hålla. Det innebär dock att vi får byta sida i sängen för buren ryms inte på min sida, och det är ljusare att ligga mot fönstret = Tove kan inte sova. Det är nu avhjälpt med en helt ljusogenomtränglig rullgardin. Vi hade tur och fick tag i en utgående modell i beige (precis som vi ville ha) för 149 pix! Ibland har man tur!

Imorgon ska Paul få träffa småttingarna för första gången! Sigge är ännu ovetande men som Paul sa idag, han måste ju snart börja undra. Den ena hundsaken efter den andra passerar in här hemma och stuvas in i skåp och lådor UTAN att han får nåt!!! Nu är det enda som fattas ett minilitet valphalsband (vet inte var Sigges kan vara?) och koppel, och så valpen såklart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback