Fredagsträning

Träning o träning förresten...jag hade tänkt träna lite linjetag/jaktlydnad med Sigge men när jag kom fram till klubben hittade jag bara en dummy i bilen. Kändes lite ynkligt men jag la ut tre linjetag (ett i taget då) och fokuserade på långa avstånd för att få honom att få med sig avståndet i benen lite bättre. ;) Han gjorde samma sak på två av skicken, börjar söka av lite för nära. Det sista fick han följa med fram till en mur och se när jag la ut i en dunge en bit ut och sen gå tillbaka till stigen och då drog han rätt ut. Antar det är bristen på träning sista tiden men det känns ändå skönt att han ska ögonlysas snart.

Idag jobbade jag även på att han ska komma rätt in till min vänstra sida, det är nog trots allt bäst att vara konsekvent även fast jag tänkt att jag inte skulle bråka om det, just för att undvika konflikter i samband med avlämningen. Vi har tragglat det lite hemmavid oxå och nu tror jag han börjar fatta...

På appellplan tränade vi ställandet...jag började belöna med godis men sen kom jag på att vi kunde använda dummien som extern belöning för att få till ett snabbare stopp och DET var kul det. Vi rejsade tillbaka till dummien efter jag klickat. Jag provade några gånger att köra samma sak fast vid sidan, det funkar oxå, men jag vill få till att han kan stå stadigt en längre stund innan jag övergår till sidan.

Fria följet gick sisådär. Han kändes lite flamsig o seg på samma gång, tror det var värmen. Mest av allt berodde det nog på att jag själv var splittrad i tanken. När jag skärpte till mej lite så gick även Sigge bättre. Han verkar veta nu om han inte sitter rätt, men det är fasen inte lätt o hamna i rätt position om man är en guttaperkaboll!!! !

Bonus: Jag gjorde några inkallningar hemma på gården ikväll och han hade jättefina ingångar och hamnade i rätt position på en gång"! Yey!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback