Träningshelg - söndag!

Idag var det upplagt nästan som ett litet "prov" med skott och allt men alla körde på dummies. Sigge var dock snäll och lånade ut sin kaninskinnsdummy vilken blev väldgt poppis hos flera hundar! Även en jättestor 5kgs-dummy blev till fleras förvåning superpoppis och hundarna kämpade som tusan för att få hem den!

De senaste dagarna har det försiggått en hel del tankearbete i mitt huvud, även innan kursen började. Jag har försökt tänka långt bak och se vad som orsakar de beteenden hos Sigge som är oönskade, främst dvs oroligheten vid fotgående samt vilthanteringen (eller snarare misshandeln).  Sigge är en HET hund, men i provsituationer blir han även väldigt stressad. Denna stress kommer säkerligen från mej så idag försökte jag verkligen att ta det lugnt och att lita på att Sigge KAN, för han gör ju det! Ju mer orolig jag är, desto stissigare blir han. Ju stissigare han är, desto större är risken att han stänger av näsan, misshandlar dummys och vilt, och inte går ordentligt.

Vi inledde med att hälsa på domaren. Jag satte Sigge ordentligt och sa åt honom att stanna och sen hälsade jag på domaren/Karin. Därefter fick vi gå bakom "skytten" fram till platsen där det var markeringar. Sigge kom lite framför men GICK i alla fall ordentligt och när vi stannade klev jag helt enkelt fram till honom (egentligen vill jag inte att han ska sätta sig framför men det här är en variant att lösa det tills vi kommer dit. Där kom det två enkelmarkeringar vilka Sigge markerade fint och hämtade in med full fart.

Därefter gick vi ner till söket där jag kom ihåg att visa Sigge med handen att han först skulle söka nära mej, vilket gör att han faktiskt sätter på näsan på en gång istället för att springa flera hundra meter först! Han lämnade in flera stycken snabbt som attan och gick ut bra på sidorna men inte riktigt tillräckligt på djupet. Dessutom sökte han ganska mycket i gamla legor vilket inte är jättebra men vad jag förstått rätt vanligt hos orutinerade hundar. Efter söket blev det vad jag i alla fall kallar riktat sök. Vi fick skicka hundarna ut till anvisat område och där fick de söka rätt på en dummy. Sigge tvekade lite och jag fick skicka honom utåt men han kom uti området och tog närsökssignalen bra. Avslutningsvis blev det en lång markering där kastaren gick undan men Sigge klarade den fint.

Sigge jobbade på med full fart hela provet och lyssnade på sin matte. Jag är nöjd, även om det finns lite smågrejer att peta i fortfarande, typ fotgåendet och att jag gör det aningens rörigt ibland vid avlämningar. Sedan behöver han jobba mer på djupet. Jag tycker generellt att hans upptag (av dummys då) har blivit bättre senaste tiden. Nu är det ingen tvekan utan han tar dem i farten när han vänder och kommer snabbt in. Avlämningarna är väl sisådär fortfarande, mest för att jag sjabblar omkring. Det är helt okej att låta dem vara som Sigge gör dem naturligt, men jag vill fortfarande att han ska komma in och stanna rakt framför mej. Det får vi träna på separat.

Jag är jättenöjd med helgen. Vissa saker har vi säkert hört förut men det är alltid bra att höra det igen, och i en annan kontext. Ibland tar det ju ett par gånger innan allt faller på plats. Men, Sigge och jag har ju varit rätt mkt osams sista tiden och nu ska jag verkligen jobba på att vi ska bli polare igen och att bådas självförtroende ska bli bättre. Bara senaste dagarnas bonding har ju gett resultat!!

Jihoo! Fick just höra att nästan hela Pauls familj kommer hit till hans 30-årsdag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback