Träningshelg - lördag!

Idag var det alltså dag två i apporteringskursen. Vi samlades på bruksan och pratade igenom markeringar och sedan gick vi ut och praktiserade. Sigge fick en markering på långt avstånd med en gång och det skötte han snyggt! Det som var mindre bra var avlämningarna som såg omständliga och röriga ut.. Det visste jag ju sen innan och jag fick lite tips på hur jag kan öva avlämningarna om jag nu vill att han ska stanna rakt framför mej. Dessutom fick jag lite bra tips för att komma tillrätta med hans stökiga fotgående.

In för teori igen och nu gick vi igenom dirigeringens principer. Därefter blev det lunchpaus och sen stack vi ut i skogen och övade på linjetag. Sigge skötte sig jättebra även där, han fick först en markering och sen ett linjetag ut till samma ställe.

Stoppsignalen fick han visa att han kunde galant även den, även när han var på väg ut mot ett linjetag. Vi fick även visa att vi bemästrade uttecken.

Vi gick därefter igenom sökets principer och innan vi skulle sätta igång med det så tog vi fram viltet. Sigge fick visa hur han beter sig med vilt. Han spontanapporterade inte med mej, men väl med Karin, men hanteringen av fågeln är INTE bra. Jag har hela tiden faktiskt trott att den hårdhänta hanteringen berodde på stress, men nu var han faktiskt inte alls uppvarvad. Antagligen grundar det sig ju i att det är lite konfliktartat mellan oss. Jag fick lite tips och strategier på hur vi ska jobba för att komma genom det här och konstaterade snabbt att det här tar längre tid än två veckor....provet blir alltså inte av för vår del. Däremot kommer jag såklart åka ut och hjälpa till! Aldrig fel att få skolka lite på sin fölsedag! :P

Sist på schemat stod alltså sök och Sigge visade även DÄR upp sin goda sida och sökte snabbt och effektivt. Däremot visade han tendenser till att fortsätta spana med dummy i mun men då stoppade vi honom snabbt och kallade in.

Vi åkte tillbaka till klubben och summerade dagen och pratade lite inför imorgon. Då ska vi göra lite som ett riktigt jaktprov med skott och så, fast det blir med dummys såklart. Vilt ska vi jobba på hemma i lugn och ro.

Det har funkat bra med de andra hundarna och så, nästan bara hanhundar och ändå lugn stämning. Jag nämnde bara på fredagen att han inte gillar andra hundar för nära och Karin sa att ingen annan har ju i hans rumpa o göra o så var det bra med det. Skönt!

Sigge har som vanligt charmat alla med sin glada uppsyn..hihi..kontakten fick vi beröm för och den har vi ju jobbat på nu senaste dagarna. Det var faktiskt lite roligt att se att han drogs mot mej när Karin skulle visa nån övning och likaså när hon visade hur man skulle träna med fåglar...då ville han visa sin matte. Verkar inte som att jag är bara chaufför längre då...=)

Vid lunchen upptäckte jag och en annan kursdeltagare att vi båda hade hund från Wintergolds. Hon var dock där med en liten flatte. Goldenhanen var hemma och var tydligen jättesjuk och haft massa krångel hela livet. Usch vad tråkigt...

Nu blir det lite slappa i soffan och sen sova för imorrn drar det igång vid nio igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback