Sökhunden is back!

Idag var vi inbjudna till sökträning med H från apporteringshelgens gäng. Det var fyra hundar och så en unghund som inte tränade sök ännu utan gick ett spår istället. Vi har ju inte tränat sök på jättelänge, över ett halvår säkert så jag kände mej aningens ringrostig och på det förkylningen. Inte som upplagt för att springa i skogen men vad gör man inte!?

Vi berättade hur vi har tränat vår baklängeskedjning och de andra visade hur de brukade träna. Sigge fick kombinera deras och vår metod genom att istället för att figgen agerade så följde vi med figgen ut (i en båge) och sen gick vi tillbaka och längs stigen så jag kunde skicka rakt ut. Första gången fattade Sigge inte alls att han skulle springa rakt ut utan vek av snabbt men hittade ändå figgen bakvägen på nåt vis. Nästa skick gick jättemycket bättre och han fattade principen jättesnabbt! Jag är imponerad!

Ute hos figgen rundar han snabbt och tar med sig rullen in utan att fastna hos figgen eller så. Därefter snurrade han första gångerna omkring lite i skogen tills vi kom på att vi skulle använda radion så att jag kunde ropa in honom direkt när han markerat. Sista skicken gick urbra!!

Påvisen fixar han oxå bra, speciellt sen jag kom på att vi ju brukade låta figgen agera innan han får springa ut. En gång stannade han dock halvvägs och letade I ett träd!?? Mupphund, trodde han figgen klättrat upp eller?

Det var i alla fall jätteroligt och på köpet hittade vi hur mycket gula kantareller som helst! Måste åka ut nån annan dag om jag hittar och plocka lite mer. Nu är vi trötta och hungriga och om bara nån timme måste vi åka vidare! Då ska vi på 60-årskalas hos en judopappa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback