Fokus på kontakt!

Idag hade jag inte riktigt tid att åka ut till skogen utan tänkte att det går lika bra att träna på Lindö. Fokus var som rubriken antyder på att Sigge ska förbättra sin kontakt med mej. Alla sätt är bra utom de dåliga så fick var full av knäckebröd och matkulor. Med en valpdummy i andra fickan och pipan runt halsen var vi redo och traskade bort.

Vägen till Lindö tränade vi på att gå fint med kontakt. Jag har hela tiden haft skitsvårt att få Sigge gå fot med ögonkontakt så jag berömde mycket när han tittade mot mej. En godis då och då räckte för beröm smäller rätt högt det med!

Väl framme kastade jag in lilla dummyn i den superrisiga och snåriga skogskanten, gick ut till en bestämd punkt och sen tränade vi på att gå fot, på kontaktkommandot titta, och på båda två i kombination såklart. Sigge var såklart först intresserad av att vända sig mot dummyhållet men relativt snabbt och med lite godis var fokusen på MATTE! Yey...gick jättebra att lugnt och fint vända upp mot dummyn och skicka ett linjetag.

Vi gjorde om samma övning flera gånger men skickade från olika positioner, både längre bak och från andra vinklar. Enda egentliga svårigheten jag stötte på var när en liten "dunge" hamnade emellan oss och dummyplatsen för då ville Sigge ta vägen runt. Jag blåste spontant stoppsignal och han stannade på en gång och tittade på mej. Då kallade jag in och sen gick jag själv raka vägen genom "dungen" mot dummyn, vände och samma väg tillbaka. Sedan gick vi lite fot och tog upp kontakten igen och sen skickade jag igen. Då sprang han rakt genom dungen!

Det kändes faktiskt riktigt bra idag. Jag VET ju att ajg ska gå fot med Sigge på "träning" till jag är nöjd och inte skicka förrän då men jag tror inte jag varit cool nog att vänta ända till han verkligen verkligen brytt sig om mej, och eftersom jag inte tidigare krävt ögonkontakt så har han ju kunnat smita igenom "halvbra". Nu var han verkligen lugn och tittade frågande på mej för att få veta vad som skulle hända härnäst. Ja, ibland tar det ett tag innan poletten trillar ner. Nu hoppas jag att det funkar lika bra och att jag har is i magen på träningshelgen som kommer så att jag kan kräva samma sak då.

Tvekar fortfarande lite över om det är "rätt" att hålla på o "muta till mej" uppmärksamheten med godis, det är ju lite emot mina principer...men det funkar ju. Bättre vetande får gärna komma med en åsikt! ;)

Som avrundning fick Sigge lov att bada lite (och ja, han frågade faktiskt om lov innan)!. Lite simträning framför bron hann vi oxå med medan vi väntade på husse. Det är så strömt där att Sigge faktiskt kan simma lite långsamt och titta på mej och vara "stillastående" i strömmen.

I helgen väntar jaktkurs för Karin från Gilliams Gold (tror jag det stavades). Det ska bli kul, hörde från en tjej på jaktprovet att hon var superbra så vi hoppas på det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback