..och idag var det fortfarande svårt!

Sigge var rätt uppe i varv idag oxå i början av passet. Han var orolig vid sidan och tog inte in kommandona. Jag inledde lite dumt nog med att skicka honom "ut", alltså bakåt. Det funkade i Örebro och har suttit förut men inte igår och inte idag heller. Han fattade noll så jag fick göra om alltihop.

Jag fokuserade på långa linjetag idag oxå och hade egentligen tänkt att tänja på avstånden mellan skicken men Sigge var inte alls med på noterna. Jag fick göra om flera gånger och stå på mycket närmre avstånd än vi brukar. Avlämningarna var oxå typ lika koko som igår.

Utsignalen funkade inte alls direkt från sittande, däremot om jag skickade honom på ett linjetag, blåste stopp (han sätter sig snabbt) och sen skickade honom ut så gick det bra. Vi måste alltså börja om på bebisnivå. Har ju helt låtit det vila för att inte virra till det för Sigge med linjetagen men då kan det tydligen gå så här oxå...träning är en färskvara, eller hur var det?

Vi avslutade turligt nog med två långa och fina linjetag på olika platser. I slutet var oxå avlämningarna bättre och Sigge inte lika "virrig". Sen gick vi en tur i skogen och letade efter lite svamp. Konstigt nog finns det jättemånga superstora trattisar men inte alls så många små. Det är ju ändå väldigt många som går i skogen i Värsnäs men de kanske bara gillar de småttiga...vad vet jag.

Framtiden innebär mer träning på linjetag och inte för höga krav. Det är nog nödvändigt för Sigges arbetsro. Vi ska oxå lägga in lite övningar på uttecknet och så småningom sidotecknen, men det kan vänta.


Kommentarer
Postat av: Helena

Hej Tove! Hoppas ni hade en skön ledighet. Meningen var att det inte skulle bli sökträning i helgen pga jakten, utan lite sjöräddning i stället. Men nu blir det inte det heller.. så vi kanske ändå ska trotsa jägarna...? Återkommer i ärendet :-)

2007-10-10 @ 22:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback