Lilla pippin...

...har vi idag börjat träna med igen efter ett långt uppehåll. Jag trodde att jag hade and och hade tänkt börja med det, men den fanns inte i frysen så det blev duva istället.

När jag först tog fram den igår blev Sigge sååå intresserad och till och med "spontantog" den. Det har han inte velat förut. Idag har vi tränat på att hålla "lilla pippin" så fint så fint. Sigge får ta den först från mina händer och senare från marken på kommandot "apport". Sen sitter han framför mej och svansen viftar ivrigt. Jag smeker huvud och hals och vi pratar lugnt om att man ska vara rädd om lilla pippin, precis som vi lärde oss på helgkursen.

När jag ska få tillbaka pippin kan han ibland göra nån liiten rörelse som att han vill ha den själv men då säger jag bara "ah" lite kort och sen berömmer jag när han släpper fint.(Hela tiden luuuuugn röst). 

Sigge vill gärna gå iväg en liten tur, jag tror det snarare är för att han blir lite uppvarvad än för att han vill lägga sig och tugga på fågeln, men jag kallar bara lugnt tillbaka och kommenderar sitt. Då kryper han nästan upp i knät, och det är tur man vant sig vid döda fåglar nu för det är inte jättemysigt att ha dem uppe i ansiktet!

Utvärdering så här långt är att det går bra. Jag har inte sett några omtag, rullningar eller tuggande så imorrn blir det samma visa här inne och på torsdag o fredag blir det till att hålla utomhus istället. Bromsa mej nån om jag går för snabbt fram!! 

I eftermiddag ska vi ut  o träna med Marina lite grann. Jag har varit väldigt nöjd med Sigge när vi tränat ensamma senaste tiden så jag hoppas det går bra idag oxå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback