Djävulskt god chokladtårta

Jag mixtrade ihop några olika recept av devils chocolate cake så här är min version:

Tårtbotten
200 g smör
3 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap
4 ägg
3 dl mjölk
5 dl mjöl
1 1/2 dl kakao av god kvalitet
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
en nypa salt
200 g mörk choklad (ex Marabous 70%)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader varmluft.
2. Vispa smör och socker och sirap krämigt.
3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.
4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, ingefära och salt.
5. Vänd försiktigt ner mjölken och mjölblandningen i äggsmeten för hand.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.
7. Vispa vitorna till ett skum och vänd ner dem i smeten.
8. Fördela smeten över 3 smörade teflonkakformar med löstagbar botten.
9. Baka i mitten av ugnen, cirka 15 minuter.

Fram till hit kan man förbereda någon dag innan. Dagen före eller samma dag brer man ut rikligt med aprikosmarmelad på understa botten, lägger på mittenbiten och brer på aprikosmarmelad även där. Om du gör detta i förväg, tänk på att slå in tårtan ordentligt i plastfolie så den inte torkar och blir tråkig.

Samma dag som den skulle ätas gjorde jag glasyren:

Chokladkräm
500 g mörk choklad, minst 50% kakaohalt
1 dl vispgrädde
150 g smör

Det här receptet är från Två systrars sötas chokladtårta och är menat att vara emellan bottnarna oxå. Eftersom jag bara hade mitt som glasyr ovanpå gjorde jag på 300 g mörk choklad (och minskade såklart ner mängden grädde och smör oxå).

Gör så här:
Smält chokladen tillsammans med vispgrädden och smöret i en skål över vattenbad (eller var modig som jag och smält i en teflonkastrull på låg värme). När allt smält och är ihoprört låter du det svalna helt. Vispa sedan med en elvisp till en slät kräm. Bred ut krämen på tårtans ovansida och kanter. Dekorera med Physalis eller vad du tycker passar. När tårtan fått stå en stund stelnar glasyren helt så tänk på att inte breda ut den för tjockt för då går allt i kras när man skär i tårtan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback