Det är inte lätt när det är svårt...

Nu på eftermiddagen var Sigge och jag ute hos Marina för att träna lite tillsammans med henne o Yippie. Sigge blev snabbt helt hysterisk och hysterin bara stegrades mer och mer...Jag försökte hålla mej lugn och inte stöka så mycket med honom men det var ju en ren omöjlighet.

Det lilla trollet ville hellre vara i vattnet och plaska än springa på linjetag till ön på åkern så han blev mycket splittrad och visade sig från allt annat än sin bästa sida. Han fladdrar och far, börjar tveka efter en liten bit, springer snett, springer åt fel håll..ja you name it!

Efter många duster lyckades vi ändå få ut honom till ön och då kom nästa problem. Det var jättesvårt att gå raka vägen ner i vattnet, speciellt eftersom Yippie gick i lite från en annan vinkel. Hej och hå....det blev många omskick och kastade dummies och stenar innan poletten trillade ner.

Sista prövningen blev ett litet kort linjetag över ån för då var helt plötsligt åkanten livsfarlig att hoppa ifrån för hunden som i vanliga fall hoppar från bryggor som är över metern höga. Det tog en lång stund och till slut tröttnade faktiskt Sigges matte och kastade i sin hund!! Efter flera kast och mkt tjat gick han ändå med på att kasa ner till vattenkanten och därifrån hoppa. Nu blir det till att öva hopp från vattenkanter. KNASHUND!!!

Avlämningarna som oxå varit så himla fina hemma var oxå katastrof idag, han tog långa lovar runt mej och till och med trotstuggade mitt framför ögonen på mej. Det hjälpte inte ens att jag visade att jag hade en godis i handen när han var på väg in.

Fotgåendet får jag faktiskt lov att säga var bättre i början av passet än det brukar vara, fast fortfarande inte bra. Ju längre tiden gick, desto fladdrigare blev han oxå.

Slutsats: Vi måste träna, träna och åter träna tillsammans med andra hundar!!! Ensamma och på hemmaplan är övningar av samma svårighetsgrad ingen match alls, men sällskap och rolig "plats" räcker för att sätta på startknappen för stressmonstret. Dessutom ska vi öva på utsignalen, för den hade behövt sitta bättre idag. Den funkar ju på hemmaplan men måste alltså befästas mer. Det måste förresten allt göra så det sitter fastän han går upp i stress.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback