Både dyr och billig hund...

Idag var Sigge ensam hemma på eftermiddagen. Vi hade inte varit ute speciellt mycket på morgonen och kanske var han lite sur över det, kanske var han bara hungrig. När vi kom hem i eftermiddags upptäckte Paul resterna av mitt nya fina gröna blockljus i Sigges säng. Bara snöret och den lilla berlocken var kvar....Det lär ju smörja lilla maggen rejält, han har redan börjat puffa ut illaluktande fisar....så det var billig det.

Dyr...ja vi åkte ut och tränade en liten stund på en äng precis innan de blev mörkt. Jag provade min nya taktik med att låta honom springa fritt en stund och ladda ur lite överskottsenergi och rent spontant kommer han in till mej oftare och oftare ju längre tiden går och varje gång får han en godis. Efter några minuter samlade vi ihop oss och gick lite fot och jobbade lite grann på positionen när vi stannade.

Jag började med att kasta några markeringar på ganska nära håll i högt gräs. Första gången sökte han mycket med ögonen men eftersom jag använde en pytteliten valpdummy och gräset var högt  så var han helt enkelt tvungen att slå på näsan. Det gick jättebra men de första gångerna tuggade han lite på vägen in. De där små lockar honom att göra det tydligen. Det räckte dock med att jag korrigerade honom en gång när han precis kommit in och sen berömde lugnande när han höll still. Nästa gång höll jag upp godisen när han kom in och då var han helt still med munnen. Super.

Vi övergick till att träna markeringar med långt avstånd. Sigge fick gå fram halva vägen och sen gick jag fram till ängskanten och kastade en markering och smög ut en till som han inte såg. Vi backade sen tillbaka hela vägen och Sigge hämtade den första markeringen i ett nafs. För att se till så han använde nosen så fortsatte jag använda minidummiesarna men han markerade jättefint och när han kom fram till området vindade han in dummyn snabbt. Sedan skickade jag honom i ett linjetag på dummien som jag smög ut förut och han visste precis vad han skulle göra när jag blåste närsök. Det gick nästa för enkelt! ;)

Jag avslutade med att göra det liite svårare. Istället för att kasta markeringarna vid kanten av ängen valde jag en plats med lite högre gräs i mitt ute på fältet som lite stöd för Sigge. Även nu fick han gå med ut halva vägen medan jag kastade en och smög ut den andra. Markeringen tog han som ingenting, nosen blev bara mer och mer effektiv, men i linjetaget virrade vi till det lite. Dels tror jag det beror på att det är svårare för Sigge att markera ute på ängen och dels för att jag skickade honom lite snabbt och slarvigt. Han tog bara nåt steg framåt och sen stannade han förvirrat. Då gick vi fram några meter och när jag skickade ordentligt och själv fokuserade på området sprang han rätt ut utan att tveka. Han var till och med på väg förbi området men började söka när jag blåste närsökssignal.

Jag är supernöjd med träningen idag och känner mer och mer hopp om att vi i alla fall ska kunna starta nån gång i framtiden. Jag har bestämt mej för att börja jobba på vilthanteringen igen nästa vecka. Jag kommer ta det lúgnt och de första gångerna bara träna på att hålla fint och lugnt inomhus. Sedan blir det utomhus och så småningom upptag från marken osv...framåt i ministeg. Räknar med att lägga ungefär två veckors intensiv träning för varje viltslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback