Träningspromenad och fynd!

Idag blev en ta-igen-dag och lite uppmärksamhet åt lilla hunden. Sigge har inte fått mycket uppmärksamhet senaste veckan. Å andra sidan stod han i centrum hela förra helgen så han kanske behövde vila sig lite från uppmärksamheten...i veckan har han nämligen varit extremt tiggig och dessutom sagt till att han vill ha kvällsmat ovanligt ihärdigt. Jag vill INTE bli väckt av en hungrig hund på morgonen så sådana tendenser kvävs snabbt här hemma.

Idag fick han dock en skojsig skogstur med matte. Han sprang lös mycket och gjorde av med överskottsenergi och så tränade jag stoppsignal och inkallningar. Så småningom började jag lämna en dummie bakom mej och så blev det en massa lätta linjetag på stig för honom. Tanken är att jag ska kunna smyga ut en dummie i samma situation rätt snart för då går det ju på rutin vart han ska ta vägen!

Vi tränade oxå på utsignal, det började faktiskt med att Sigge aldrig fick vittring på en dummie på ett linjetag fastän han hade sett var det hamnade och till slut blev han lite tveksam och närmade sig mej. Jag kanske borde tagit in och skickat om men jag blåste istället stopp och sen visade jag jättetydligt att han skulle ut genom att gå mot honom och sen ge signal UT. Det funkade klockrent och han fick vind på dummien när han hamnade lite bakom den och tog in den. Vi gjorde nåra rena utövningar oxå och det gick jättebra. Han har ju kunnat det så bra förut men sist i Trekanten visade det sig att minnet behöver fräschas upp.

Avlämningarna har vi idag nött massor på med mjukosttuben i högsta hugg. Visar jag tuben innan han får lämna av så går det så bra så. Jag får väl köra det heeela tiden på träning så avlämningarna blir bra eftersom han gärna vill behålla själv.

På vägen hem köpte vi hundmat och människomat och Sigge passade på att låna vågen på djuraffären. Jag som tycker att han gått upp så mycket i hull blev förvånad när vågen stannade på ynka 23,2. Den måste visa lägre än den på djursjukhuset, ska åka dit och kontrollera nån dag.

Innan träningen var jag inne en sväng på järnaffären och skulle ha tag på dels nåt som kan tynga ner mina nya något ostadiga "julstrutar" och dels slang till lösrullar. När jag visade upp Sigges lösrulle så visade det sig att de hade exakt samma slang som metervara så de hjälpte mej att klippa till och allt!! Perfekt, för slutsumman för FYRA rullar blev 35 kr!!!! Helt galet, ska man beställa på nätet kostar en enda lösrulle ca 50 spänn!

Imorrn blir det antagligen apporteringsträning och på söndag blir det sökträning och så ska jag hinna tentaplugga och julpynta (efter jag städat såklart). Är inte så peppad att sätta igång för trots min långa sovmorgon är jag dödstrött...antagligen just för att jag sov för länge...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback