Sömnlös natt, sökträning och promenix!

Oj oj, vilken lång natt det blev. Jessie var på helspänn och boffade så fort hon hörde nåt, för ovanlighetens skull var det lite livat utanför fönstret oxå, suck! När hon inte boffade var hon väldigt nyfiken på katten så jag fick stänga in mej och hundarna i sovrummet. Framåt morgonkvisten roterade jag lite och stängde istället in katten i badrummet och lät Jessie patrullera lägenheten som hon ville. Då blev hon lite lugnare och vi som som gottast när klockan ringde och jag råkade stänga av snoozen och försova mej lite till sökträningen.

Idag blev det en lång dag i sökskogen, det började nästan skymma när vi åkte hem och ändå flyger tiden på träning! Sigge och jag tog med oss Jessie idag, kändes säkrare än att lämna henne ensam hemma då hon är lite skällig och oxå gärna river på dörrarna med tassarna. Hon lånade Sigges bur och verkade trivas där. Sigge var inte missnöjd med att sitta på golvet fram och hamnade nästan i myskoma på vägen ut till Läckeby. Idag hade vi en extra figurant i form av Karin, kul att hon ville hänga på!

Sigge och jag jobbar på med våra vindvittringar, nu ser man att nosen slås på på en gång vi börjar jobba, även om han släpper vittringarna rätt snabbt. Jag tror att det beror på att han är så himla uppvarvad. Sök är VÄLDIGT kul och han är superförtjust i alla, speciellt sen vi bytt till godis istället för leksak vid påviset. Nu går vi iaf utåt i rutan för att fånga in vittringen. Tur jag har snälla träningskompisar som hjälper mej kolla vinden, placera figgen på lämpligt ställe och ser till så vi går så vi får vittring, samt går bakom och hjälper mej att se när han fått säker vittring, STORT TACK till alla er (och Karin som var bonus idag)! Till nästa pass ska jag tänka på att inte sätta Sigge innan jag skickar honom för han verkar tappa fokus då, samt att han börjar sätta sig spontant när vi patrullerar vilket blir lite konstigt.

Han har en liten tendens att dröja kvar hos figgen när han hämtat rullen men vissa gånger haffar han den i farten så jag tror inte det är något bestående problem. Dessutom har jag utrustat mej själv med mjukosten medan figgarna "bara" får skinka. Hehe..det gäller att vara bäst lixom så han kommer tillbaka! Som sagt, allt går i full fart med Sigge och det är ju både till hans fördel och nackdel. Stressen som kommer när turbohunden växlar upp är inte att leka med, men jag tycker ändå att han är något mer styrbar nuförtiden..

Efter träningen gick vi en sväng i skogen med alla hundarna. Sigge och Jessie var kopplade först men efter en stund släppte jag först Sigge och sen Jessie och alla hundarna skötte sig superbra! Det märktes att det blev lite turbulent när nya hundar kom in i en "inkörd" flock och Sigge reagerade ungefär som jag trott. Zelda var nemas problemas, han och Vegas kollade bara in varandra som hastigast, och schäferbrudarna var liiite läskiga först men det gick över snabbt och han höll sig i skinnet när de kollade in honom. Jessie å sin sida visade sig hålla jättebra koll på sin "plastmatte" och studsade fram till mej hela tiden för att kolla så jag var med. Hon höll sig oxå närmast och lekte inte direkt med de andra hundarna, Vegas fick sig dock en utskällning, utifall att lixom! :P

Vi var alla trötta när vi kom hem, så det har varit en lugn eftermiddag. Sigge började dock må illa för några timmar sen och har kommit och gått, det konstiga är att han dreglar massor. Dregglet är precis som vatten, alldeles klart och inte slemmigt så jag har ingen aning om vad som är fel. Kan han ha glufsat i sig så mkt snö? Det brukar ju snarare rinna ut i andra änden, men vem vet. Vi tar det lugnt ikväll och verkar det inte bättre imorrn så får vi skippa träningen med Marina ute i Trekanten. Jessie har iaf åkt hem vilket betyder att vi får sova inatt!! Yey!!

Kommentarer
Postat av: Helena & Vegas

Halloj! Kul att det gick så bra med våra hanar, inte minsta tendens till dumheter :-) Skönt. Det där med massdreglande har Åsa (Zelda) erfarenhet av.. ni får slå era kloka huvuden ihop. Halsen? Ha dé

2007-11-17 @ 21:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback