Godaste morotskakan!

I morgon fyller sambon 30 och vi ska fira med tårtkalas för släkt och vänner. Då ska vi bland annat bjuda på den här supersmarriga morotskakan.

Smet:
8 ägg
8 dl socker
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat
4 tsk kanel
nästan ett kg rivna morötter

Glasyr:
200 g avsvalnat smält smör
2 pkt Philadelphiaost
1 pkt florsocker, nästan!
3 msk vaniljsocker

Skala och riv morötterna (jag brukar riva i assistenten och med det fina rivjärnet. Vispa ägg och socker pösigt, och gör det i en STOR skål. Blanda resten av ingredienserna (de torra) och blanda i äggsmeten tillsammans med morötterna.

Klä en stor långpanna med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda 40-50 minuter i 175 grader. Prova med en sticka!

Låt kakan svalna. Skär den i 5x5 cm rutor.

Blanda ingredienserna tll glasyren, klicka ut den och bred ut med baksidan av en förskärare.


De går att frysa utan glasyr men jag har provat med och det funkar oxå. Tänk på att använda en STOR skål för receptet är ju megastort, måste komma från ett kondis eller så från början. Det går ju oxå bra att halvera det och använda en mindre form.

Kommentarer
Postat av: Angelicas Closet

Jag älskar morotskaka!
:D

Postat av: ebba

Du har inte något bra boktips? I sådanafall får du gärna rekomendera den i min blogg! :) Tack!

2007-11-22 @ 11:29:18
URL: http://www.omebba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback