Träningstimme

Jag och Sigge åkte ut till Värsnäs i eftermiddags för att träna lite. Jag började med att låta Sigge rasta sig och springa av sig lite. Jag visslade några stoppsignaler som satt klockrent. Härligt! En bit in på vägen gömde jag en boll i gräskanten för att ha på tillbakavägen.

Jag satte Sigge vid vägkanten och gick in en bit i skogen till en bra rishög där jag gömde en dummie så svårt. som jag kunde. Jag låtsades såklart gömma många innan jag gick tillbaka. Sedan skickade jag Sigge ut som i ett linjetag och när han kom fram så visslade jag närsökssignalen. Han drog iväg lite grann från "området" och då visslade jag stoppsignal, ingen reaktion, så jag fick gå ut, ta honom till platsen där jag visslade och vissla ner honom, sedan gick jag ut igen och kommenderade honom sök igen. Precis när han fick tag i dummien och kom in så ringde såklart telefonen så avlämningen blev lite snabb.

Vi gjorde om övningen en bit bort men då gick jag med honom en bit bort efter att jag lagt ut dummien och skickade honom därifrån istället. Visslade igen stoppsignal när han var "fel ute" och när han inte lyssnade satte jag tillbax honom på rätt plats, som sist. När jag visslade andra gången satte han sig på en gång. Bra! Anledningen till att jag passar på och blåsa är för att jag vill få stoppsignalen att funka även när han är driven att göra något annat, och i ett närsök är han ju inte längre bort än att man kan få fatt honom. Man måste kunna bryta närsomhelst och en bra stoppsignal kan komma väl till pass på ett prov.

På vägen tillbaka tänkte jag från början skicka honom som i ett linjetag på vägen och blåsa stoppsignal vid bollen och sedan närsök så han fick hitta bollen. Såklart så kom det först en gigantisk schäfer och sedan kom en hund till och jag var i telefon så övningen gick inte att genomföra. Istället visade jag Sigge var bollen låg, och skickade sedan ett linjetag som jag stoppade. Det gick inte bra första gången , han stannade inte på en gång så jag fick göra om och då funkade det bra.

Efter detta åkte vi iväg till vattnet och tränade på lite fotgående. Först i koppel och sedan lös. Det funkar bättre och bättre. Idag hade jag dessutom med mej en av "dumburkarna" och det var effektivt att drämma en sån i backen när Sigge försökte smyga framför. Perfekt! Jag gjorde det lite svårt för honom oxå efter halva tiden och kastade en dummie i vattnet, det är en stooor retning för Sigge det, men han kunde gå ordentligt fot lös ändå. Svårt att få till tillräckliga störningar för honom när man tränar själv men detta funkade bra.

Vi avslutade med lite simning. Idag tog jag tid och Sigge simmar faktiskt i ca 15 minuter. Ändå är han långt ifrån slut när han kommer upp ur vattnet. Jag passade på att öva lite "plums" och avlämningar. Han verkar ha kommit ifrån att det är jobbigt att hoppa i  vattnet för den lilla jäkeln knallade!!!! Usch och fy, jag röt i ett rejält nej och då vände han faktiskt och jag kunde hala upp honom vid stegen och göra om. Nu är jag noga med att han inte får knalla på sitt namn utan att det är tillåtet att sticka först när själva kommandot kommer. Han fick göra ett "plums" från bryggan bara och sen kastade jag ut ett andra kast från stranden där det var grunt så han knappt behövde simma. Båda avlämningarna var perfekta!! Nu kommer han snabbt och villigt in till mej och sätter sig framför utan att skaka! Jag får ta dummien utan tjafs, hurra!!!

Nu ska jag inte träna mer på avlämningarna, det funkar ju uppenbarligen! Det känns som att tiden är inne för att lägga krutet på vilthanteringen. Eventuellt kunde jag få köpa lite vilt av Marina så vi kan träna på egen hand. Jag ska köra samma skola på vilthanteringen som haft god effekt på hans slarv vid avlämning vid vatten, den hårda...närå...men jag kan ställa kravet att han hämtar in utan knussel och knot för han har ju själv bevisat att han kan.

Vi tog vägen om Granngården (som jag envisas med att kalla Grodden fortfarande, ingen här fattar vad jag menar) och köpte kattsand. Nu ska jag laga lite mat och diska och sen sova tidigt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback