Söndag på jaktprov

Idag fick jag återigen följa med och titta på jaktprov. Denna gång var det Mönsterås som var målet för resan. Vädret var väl inte lysande imorse direkt, lite småregn och mulet när jag rattade Corsan ut till Trekanten. Därifrån åkte jag med Marina, Sven och de fem fyrbenta. Vädret var lite bättre faktiskt i Mönsterås, vid havet blåste det dock kallt.

Provet var upplagt som så att man började med två enkelmarkeringar, sedan en transportsträcka ner till vattnet där två vattenmarkeringar skulle hämtas in. Därefter gick man efter skytten upp till söket, ett skott avlossades och sen skulle hunden söka rätt på sju vilt på land och två på vattensidan. Lite lurigt sök faktiskt!

Domaren var bra på att lyfta fram de positiva egenskaperna hos alla hundar, och överlag funkade det nog rätt bra idag, i vilket fall på de ekipage vi såg. "Våra" två ekipage klarade sig utmärkt!! Ska bli spännande att höra vad slutpriset blev!!

Som vanligt när jag är ute och kollar så försöker jag ju tänka vad vi behöver jobba på. Dagens prov hade krävt bättre fotgående, bättre vilthantering och bättre kondis! (Edit: och bättre ledarskap så Sigge litar på att jag vet vad som komma skall...) Samma som vanligt, men vi jobbar på det och jag tänker inte gå ut på prov innan vi fixar en etta enkelt hemma.

Efter lite nyckelbestyr och jakt på sambo så har jag äntligen landat hemma och ska nu ta en liten tupplur medan Paul lagar mat.



Uppdatering: Fick precis veta att både Sven med Dot och Ida med Meg fick ettor, Ida och Meg blev dessutom provbäst!! Grattis till dom!!! Shit, nu får jag sätta fart och träna, ribban ligger högt!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback