Söndag i jaktens tecken

Idag stod klockan på ringning vid sju för idag skulle jag följa med Sven och Marina på jaktprov och titta. Sigge skulle egentligen lånat en lya i panget men han skällde och förde liv (konstiga hund) så han fick istället följa med tillsammans med Tilda. Efter en liten resa i de småländska urskogarna hittade vi rätt, sjö hit och sjö dit lixom! ;)

Idag var det öppenklass och sextom starter. I öppenklass går man alltid i par, det ställer lite högre krav på lydnaden det! Dagens "ruta" (nytt begrepp för mej, lägger på minnet) visade sig vara lurig för hundarna. De inledde med att två markeringar kastades (med skott) och sen sköt skytten ett skott till och föraren skulle skicka hunden i ett linjetag mot en anvisad riktning. Ganska många av hundarna sprang rakt ut och sen sprang de runt en sten och snodde åt sig markeringarna istället för att söka rätt på linjetaget. En bra stoppsignal och närsökssignal hade suttit fint där..

Sedan var det ett närsök och då jobbade hundarna "omlott" kan man säga. När den ena kom in gick den andra ut. Efter det kom det två skott men bara en kastad fågel och så skulle förarna dirigera hunden ut till en liten rugge där det fanns ett vilt. Det erkänner jag villigt ligger ovanför vår förmåga idag! Det var lite svårt att se men jag tror att hundarna sen fick hämta in markeringen.

Till sist var det stora söket som låg som på en tunga ut i vattnet och på sidorna om den. Även där skickades hundarna om varandra. Det var väldigt trevligt att vara ute på prov och kolla, och nu börjar man ju känna igen lite folk i alla fall. Jag inser att det vi har kvar att jobba med innan vi kan starta på prov är ännu bättre lydnad (fotgåendet) och så vilthanteringen. Dessutom ska inlevereringarna skärpas upp lite.

Inspirerade av jaktprovet åkte vi hem och tränade lite. Idag fick jag lite coaching om stoppsignalen och det visade sig ju som jag trodde att han skiter i den bara. Nu gjorde vi om lite så belöningen blev annorlunda och då gick det mycket bättre. Jag måste nöta massor på stoppsignalen nu framöver i alla möjliga situationer.

Sen fick Sigge göra ett sök. Vi la ut massor och han hämtade in sex stycken. Man märkte att han tappade lite fart i slutet men inte mer än vad som är ok, så jag tycker han skötte sig bra. Jag valde nog ett lite svårt område igår så det blev lite luddigt för honom. Sigge hämtade in en dummie som måste legat i gyttjan för både hund och dummie var helt svarta så jag passade på att låta honom göra några vattenmarkeringar med fokus på att HOPPA i vattnet. Första gången hoppade han knappt i, utan kravlade i som värsta mormorbadaren. Andra och tredje gången gick bättre och han kastade sig våghalsigt i vattnet, men tredje droppade han framför mej så då fick han göra om och då gick det bättre.

Idag känner jag mej mycket mer nöjd med träningen än igår. Nu fick jag den känslan av att vi faktiskt kommer framåt och att träning ger resultat. Det är många bitar att jobba på, speciellt när man som vi skaffat oss många olater och inte vet riktigt hur man ska göra så, men vi betar av dem en i taget. Nu är avlämningarna inte längre ett stort hinder så jag kan istället fokusera på hur han kommer in. Han är inte heller lika "tuggig" och jag vet mycket mer hur jag kan gå på honom och fixa till missar. Dessutom börjar sakta men säkert kondisen förbättras och han bara MÅSTE gått ner i vikt. Ska verkligen försöka ta mej till djursjukhuset och väga honom.

Usch, jag kände att jag började få huvudvärk rätt tidigt idag, men det blev inte jobbigt förrän på eftermiddagen. Som vanligt brukar jag ändå hålla ihop ända till jag ska hem. Då fick jag skiitont och fick köra hem som en tok och proppa i mig migränmediciner och lägga mej i sängen. Efter ett par timmar mådde jag mycket bättre men om jag inte hittat de där Citodonen hemma så hade jag nog legat i sängen än och lidit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback