Projekt Lura hund

Igår såg vi ju tydligt hur Sigges vilja av byten ställer till det i söket. Detta beteende måste bort och var alltså dagens tema när vi tränade. Det regnade när vi satte oss i bilen för att hämta upp Sanna och Zombie men vi stack ut ändå. Vi är väl inga klenfisar heller!!

När Sigge kom ur bilen for han runt som en TOK, oj oj. Vi började därför med lite fotgående. Det gick faktiskt ganska bra och jag satte Sigge i bilen och la ett litet sök med många "frestelser, dvs många möjligheter till att bli frestad att byta. Jag hade nämligen tagit med mej två tomma läskburkar med lite sten i som jag och Sanna utrustade oss med. Jag inledde med att låta Sigge hämta en markering där jag sedan tidigare gömt andra dummies och stod nära så jag kunde kasta burken när han försökte byta. Lyckades tajma in ett klockrent kast så Sigge kom av sig med bytet. Hihi

Sedan tog jag hjälp av Sanna. Jag hade lagt söket i lite nerförslut så jag skulle ha bättre koll på honom. Vi utrustade oss med varsin burk och Sanna placerades i mitten av söket beredd att kasta burken. Snopet nog så hämtade Sigge glatt in alla dummies utan att ens tänka på att byta!!!! Här fick vi trigga honom ännu mer minsann!

Istället la vi ut ett linjetag där Sigge gick med fram. När vi var på tillbakavägen smög Sanna ut nåra extra frestelsedummies. Jag skickade Sigge och en gång försökte han byta och då kastade Sanna sin burk bredvid Sigge så han paff kom av sig och lommade in till mej. Sedan försökte han inte en enda gång!! Duktig hund!

Ps. Burkarna skramlade inte så jättemycket men räckte ändå för att förvåna honom. Vill ju inte råka skrämma ihjäl honom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback