Danmarksresan

Nu är jag hemma och någorlunda återhämtad från klassens Köpenhamnsresa. Det ingår i vår extemporeutbildning att lära oss hur man tillverkar tabletter, och det kan man bara göra på Danmarks Farmaceutiska Högskola så dit for vi i måndags. Kvällen före kom Maria hit från Oskarshamn och sov över. Det går ju inga bussar så tidigt och det var trevligt med lite besök. Paul grillade och lagade mumsig mat åt oss.

Klockan stod på ringning redan 5.45 (trodde jag) men tio över sex vaknade jag av mej själv och upptäckte att jag visst ställt den på 6.45. Jag hann ändå blir klar så sju gick bussen från skolan. Vi hämtade upp lite folk här och var på vägen och sen blev det färjan över till Helsingör från Helsingborg. Vi hade redan stannat och lunchat på vägen så när vi kom fram till skolan var det bara rätt in i föreläsningssalen. Där fick vi en liten introduktion av en dansk gubbe som såg ut precis som Pettson. =)

Sen blev det labrockar på och även skoskydd och hårnät. Oj oj...nu skulle vi göra tabletter enligt "GMP" men det var ju lite på låtsas, det blir ju inte sterilt. Labsalarna var fyllda av konstiga mackapärer och pulver och grejer. Det var hårdkörning hela eftermiddagen till fem. Vi var helt slut och superhungriga när vi äntligen fick sätta oss i bussen och åka till vårt vandrarhem, "Danhostel Copenhagen". Det var ett femstjärnigt hostel (!) med fina men små rum. Ett stort plus till det helfräscha badrummet, sånt gör att man trivs bättre.

Vi duschade och svidade upp oss lite innan vi gick ner på stan på jakt efter mat. Vi gick längs Ströget och det första ställe vi såg hette Village och verkade ha massa mumsigt på menyn, oxfilé och spareribs bla. Vi gick vidare och kollade på fler ställen men vi gick tillbax till Village igen. Jag, Maria och Mervi sprang raskt upp för trappen men de andra beslutade sig sen för att gå tillbax till ett mer "danskt" ställe där det fanns mer husmanskost o sånt. Det lockade inte mej så mycket med bruna bönor och sånt jox. Istället blev det oxfilé med lantpommes, bearnaise och vitlökssmör och till fick man en bit majskolv och haricot verts! Mums!!!!! Ååå..det var supergott och inte alls dyrt. Dessutom var det några som var mer än nöjda med sina "stor stark". Hihi..Jag kan verkligen rekommendera det stället, god mat, trevlig personal och fin miljö.

Vi mötte upp med de andra och strosade lite men de beslutade sig snart för att vända hem så vi tre tjejer fortsatte på egen hand ända bort till Nyhavn. Där fanns det massor av restauranger och uteserveringar, fina båtar och underbara hus. Vädret var underbart, som en ljum sommarkväll. Maria var glassugen och snart hade hon smittat mej så vi köpte oss glass på ett ställe där de bakade glasstrutarna oxå och det luktade mumma!! Det smakade ännu bättre, jag valde choklad och Lionssmak och fick oxå en skopa "guf" på. Det var nån slags marshmallowsmet, gott! Mätta och belåtna vandrade vi tillbaka till vandrarhemmet och somnade gott!

Tisdag morgon ringde klockan redan vid sextiden och vi städade ur rummet och åt vår dyra 60-kronorsfrukost snabbt som attan för det var labbar på schemat hela dagen. De danska labassistenterna hade tydligen förstått att lunch var viktigt för oss svenskar för de såg till så vi fick en timme på oss att käka. Vi stack iväg till en halvsunkig pizzeria och köpte lunch som vi åt i parken innan vi fick skynda tillbax till skolan. Jag var  helt slut när dagen var över och vi satte oss i bussen och begav oss hemåt.

Det blev lite taxfreeshopping på båten och sen stannade vi på Burger King på vägen hem och åt, men vi var inte hemma förrän tiotiden. Då var man lagom mör...jag sov ända till tolv idag (onsdag) och vaknade bara för att telefonen ringde och Paul berättade att han inte kom hem på lunchen. Jag var mitt i en mardröm och verkade nog mer än lovligt förvirrad. Det tar på krafterna att resa!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback