Dåligt planerad träning = varierande resultat..

Jag och Sanna stack ut till min favvoplats att träna på. Sigge skulle få göra ett sök idag igen med Sanna som extra spanande ögon efter eventuella byten och andra hyss. Vi inledde med lite fotgående och det gick väl hyfsat. Han dämpar sig något otroligt av att man tränar det en liten stund.

Sigge fick sitta ensam i skogen och glo så han inte kunde tjyvtitta när jag la ut söket. Försökte lägga på ett ganska stort område och i lite skiftande "terränger". Jag försökte oxå gömma dem rätt väl, typ dölja dem under löv, kila in dem under en rishög, gräva ner dem osv så han skulle få jobba lite med nosen. Idag hade jag oxå laddat fickan med godis att byta dummien mot för att få in bättre ingångar.

Resultat: Inga byten, ett avsaktande på väg in med en dummie dock när han fick vittring på en som var "nergrävd". En annan bra grej var att ingångarna blev så mycket bättre när jag lockade med lite godis. Avlämningarna var oxå bra. Mindre bra var att farten avtog och att han började ställa sig och glo på mej!!! Jag försökte gå några steg åt sidan för att ge honom ny fräsch mark, och jag fick gå in en bit i området för att han skulle komma igång igen. Bröt när det var två kvar och Zombie fick hämta en och den sista tog jag själv.

Vi gjorde oxå en övning på stoppsignal och det blev bara kokodumt. Jag vet inte om han inte fattar vad jag är ute efter eller om han fattar det alltför väl..det enda bra var att jag kunde skicka ut honom med ett linjetag när han rätt som det var glömde bort vart han skulle. Den övningen kanske inte riktigt passar oss..hehe..

Jag är LITE grinig faktiskt över träningen. Nu var det väl inte katastrofdåligt men det ger ju inte ett skit om man inte tänkt ut målen i förväg. Usch, känner mej väldigt otillräcklig ibland som hundförare. Finns det nåt fel man kan göra så lyckas jag ju pricka det!! Blä blä..nu ska jag ge Sigge kvällsmat och plocka undan lite här. Imorgon ska vi på jaktprov o kolla.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback