Biltur och simträning

Idag har vi haft ännu en pysseldag här hemma. Vi har städat ut hobbyrummet, skruvat upp de sista knopparna i köket, tagit rätt på färg osv. Efter en skön fikastund på eftermiddagen tyckte jag att det  var dags för lite aktivering av herr Hund. Jag och Sanna bestämde oss för att bege oss ut på jakt efter bra "hundmotioneringsbadställen". Idag var det Corsan som fick äran att bära oss. Zombie verkade sådär nöjd över att sitta bredvid Sigges bur därbak. Det fanns gott om plats men han ville helst sitta med nosen in bakom buren.

Vi körde nog milvis i det småländska skogarna idag, och letade förgäves efter ett "tillåtet" ställe där man kunde låta hundarna simma. Vi gick bet på det och tränade lite i skogen, för vår del blev det stoppsignal. Han är faktiskt jätteduktig nu, rumpan åker ner bums! Efter en fikapaus åkte vi vidare. Jag ville ändå att Sigge skulle få sin simträning så vi hittade ner till en fin badplats en bit från Kalmar. O nä, jag VET att hundar inte är välkomna på badplatser men det är ju knappast någon som vill bada eller ens vara på stranden nu så jag tycker nog det är okej..

Sigge fick först simma längs med bryggan två gånger. Han verkade inte ett dugg trött efter det så jag tänkte att han skulle få hämta in lite dummies, som i ett sök då. Slängde ut fyra stycken en bra bit ut i ett område som avgränsades av bryggor på båda sidor. Den första sjabblade han med i vattenbrynet men efter det var det inget tjafs alls. Superduktig utan skaktendenser kommer han in med dummiesarna och jag såg inte ett enda tugg!!! Han fick in tre, och den fjärde blåste iväg utom räckhåll. Sigge sökte länge och ihärdigt efter den, hjälp vad jag just då önskade att han gick att dirigera lite bättre. Man kan styra honom lite men inte tillräckligt långt, och uppmuntrar man med "ja" så kan han komma av sig. en var ju alldeles för långt bort så jag fick kasta ut en annan så han fick lön för mödan. Jag tycker han skötte sig jättebra och visade prov på ihärdighet

Jag trodde Sigge skulle vara trött när han kom upp på land men icke sa nicke. Han skuttade ystert omkring och ville busa. Idag blåste det kallt och han hade varit i vattnet så länge så täcket åkte på. Dessutom fick jag för mej att han var stel i bakpartiet, men jag tror mest det var inbillning.

Jag ska åka ut till badplatsen nån annan dag och leta lite efter min dummie. Det stör mej nåt enormt att tappat bort den. Den enda röda var det oxå (vilket verkar vara den svåraste färgen för Sigge att se). Nu ska vi vila lite grann, och när husse kommer hem blir det sushi/hundmat för oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback