Vill man vara fin får man lida pin!

Ja, eller vill matte att man ska va fin får hunden lida pin...Sigge tycker det försiggår djurplågeri här hemma. När jag tar fram sax går det väl att uthärda ända till jag kommer till svansen. Den är Sigges allra heligaste del och han blir högst förnärmad när man tar i den. Allra helst när man tar i spetsen, det är ju bara FÖR äckligt...hehe...då blir han helt tossig och så tar han tag i sin egen svans och gnager i den som att det är svansen som dummar sig! Hehe..

Idag var det operation svansklippning. Sigges svans är ganska lång från rot till topp så för att han ska se mer proportionelig ut så brukar jag klippa ner den rejält i toppen. Dessutom har den nu i vårblasket blivit så himla skitig när han suttit ner, för då viftar han hela fanan i vatten/lerblasket = lerig svans och lera på alla som är i närheten när han viftar på den. Därför kapade jag grymt bort en stooor bit av fanan (tog bort allt som hängde ner utanför det gyllene överhåret.

Nu är ju Sigge ingen utställningshund så han behöver inte se ut på nåt speciellt sätt för den sakens skull, men när han är i vattnet och plaskar flera gånger i veckan så behöver pälsen tunnas ur lite. Han torkar ju inte annars, och risken för våteksem och annat snusk ökar. Sigge var tvungen att gå och lägga sig och tjura en stund men snart ska jag ta fram effileringssaxen och trimma till det sista lite. Dessutom ska vi trimma öron och övrigt lurv så han blir vårfin. Jag VET att det kommer komma en dag då inget annat än trimmern hjälper, men än så länge går det att få honom någorlunda hårfri med vanlig sax.

Nä, jag tror det är dax för etapp två och den tar vi ute på gården. Hejsvejs!



Jahapp, lätt som en plätt. Sigge visade sig ha oanade talanger som trimhund. Han som inte gillar veterinärbordet hoppade glatt upp på ett bord (som aldrig någon använder) på gården och stod blick stilla och lät sig friseras. Nu är svansen kort och frisyren lite mindre Einstein-lik. Fräsch och snygg vårvovve! Snart är det dax att åka till Trekanten för lite träning. Har hört ryktas om att dagens träning kommer bli håååård...jag hoppas det!! ;) Förra gången var vi bara två, rena lyxen. Vi får se hur många som dyker upp idag! Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anna och Vilde

Lisa tycker också att svansen är det allra heligaste. Den ska helst inte röras alls, av någon. När jag klipper den försöker hon hålla in den mellan benen så mycket hon kan. Vilde däremot, hans svans får man greja som man vill med. :-o


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback