Uppdatering om oss!

Har blivit väldigt lite skrivande på bloggen på sistone. Först hade jag noll motivation att skriva och sen funkade inte blogg.se så vidare värst bra!

Men vad har hänt sen sist...nog inget dramatiskt eller överraskande direkt..

På träningsfronten då, vad nytt? Tja, sist vi var ute så jobbade vi lite på stoppsignal. Då har jag gått fot med Sigge, blåst stoppsignal och lämnat honom, blåst inkallningssignal och sen stoppsignal och kastat godis. Försöker förlänga tiden mellan signal och godis nu. Ibland har jag även använt en liten dummie och kastat men då innehåller övningen genast fler moment så godis är bra!

Inne har vi låtit träningsväskan stå framme nu ett tag så Sigge kan gå o "stjäla" grejer där ur och komma till mej för o träna avlämningar. Det har faktiskt haft resultat i kombination med klickerträningen för avlämningarna är mkt mer "villiga" nu även om han helst sätter sig vinkelrätt mot mej och gärna lägger upp tassen.

Idag skedde ett mindre mirakel, Sigge kom helt plötsligt på att han kan lämna av tennisbollar själv! nnan har han gjort nån slags mellanform där han typ puffat in min hand i hans mun så jag fått ta bollen. Idag kom han dock på att dummieprincipen gick att överföra så jag fick en liten luden haka i min hand och så rullade han ut bollen så fint! Söta rara Sigge är för go ibland!!! Märks verkligen att han tänker så det knakar. Under dagen har bollarna legat nära till hands och så har vi bytt bollar nåra gånger med varann. :) 

O ja, det är långt ifrån felfritt för han tuggar fortfarande som en symaskin på bollarna men jag har börjat korrigera det med "tsch"-ljud eller en liten dutt under hakan och det funkar. Likaså tassarna som gärna far upp på mej, puttar ner dem snabbt igen.

Imorrn ska vi ut och träna lite med Sanna och Zombie. Måste kolla upp lite övningar vi ska göra, men jag tror han ska få göra ett fritt sök. Det var länge sen och dessutom kan man passa på o träna lite på närsökssignalen (om nu matte vet var hon lämnat sina dummies..) Sen ska jag nog trimma lite på avlämningar genom att köra markeringar och linjetag längs en mur så han inte kan springa runt mej utan stannar mitt framför. Sen ska jag komma på nåra varianter på stopptecken-övningar för det där med godiskastandet blir lätt tjatigt, och efter bara nåra få gånger vet Sigge att en godis ska komma så han börjar knappt springa....

Goda nyheter är att
Yippie löper, och att Sven och Marina beslutat sig för att använda AV Melicas Castor igen. Det tycker jag är superskoj för jag har bara hört gott om Castor, som verkar vara en mångsidig och välmeriterad hund, precis som Yippie! Nu ska vi bara hålla tummar, tassar och knorrar på svansar för att parning och dräktighet ska gå bra och att det ska bli en liten tikvalp till oss. Paul konstaterade förut att det faktiskt finns en liiten lucka i soffan sen hela familjen Carlsson-Curley parkerat, lagom för en valp. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback