Tredje försöket att sammanfatta träningstillfället i onsdags

Ja nu har jag försökt skriva om träningen hos Birdhunters två gånger, men man säger ju tredje gången gillt så...

I onsdags fokuserades träningen ganska mycket på avlämningar, något som vi har problem med och oxå krånglat rätt mycket med. Vi gjorde markeringar i vatten och på land, och Sigges och mitt arbete funkar bra ända till tillbakavägen när han tar små svängar och kringelikrokar och dessutom gärna springer runt bakom mej.

Vi gjorde oxå två linjetagsövningar, den ena enskilt och den andra tillsammans. Då skickade vi hundarna till båda ändarna på en linje och de andra fick titta på under tiden. Sigge passade på att kolla in området ordentligt medan han redan var ute...hrmm

Mina slutsatser av träning och råd (rätta mej gärna om jag missuppfattat): Tolerera inte flamstramsande i hundra gånger för att sedan säga till ordentligt gång 101, gör det på en gång istället!!! Var intressant att se Sigge med Sven, då verkligen såg man hur osnyggt det är med det där flamsandet... :S

Jobba på avlämningarna och glöm inte att STOPPA Sigge före han springer runt så han stannar framför. Han lyssnar faktiskt på vad man säger så varför inte utnyttja det! ;) Ta det cool...ryck inte bara dummien eller försök inte fånga in Sigge. Jag kan räta upp mej, tom vända mej lite ifrån honom utan att han släpper. Dessutom kan Sigge "håll fast"..

Vad gäller linjetagen, jag överväger faktiskt att byta visningshanden...det verkar vara fördelar med att använda högern faktiskt, och det var coolt att se hur Dot agerade när hon såg handen....tror inte Sigge bryr sej värst om vilken hand jag använder för poletten har nog inte trillat ner riktigt vad gäller linjetagen....ibland tror jag det och ibland tror jag inte..

Det märks mer och mer att Sigge är en tänkare i stora mott. Han har hela tiden en idé om vad nästa uppgift är och var det kommer att finnas roliga grejer, så man måste vara smart och överlista honom. Jag skulle önska att det där intresset utåt istället var lite mer riktat mot mej...

Det här lät som ett gnälligt och petigt inlägg och som att ingenting funkar...och till viss del är det sant. Det är mycket vi behöver hjälp med, men Sigge är en bra hund som jobbar på fint och näsan är det inte heller nåt fel på. Dessutom är han lyhörd, fastän han tar egna initiativ ibland...hihi :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback