Träningseftermiddag!

Idag var det alltså dags för den första träningskvällen för Sven och Marina. Lite "hundfall" idag för både Viggo och Isa är lite krassliga och fick vara hemma. Annars var det labbarna Tootsie och Cedro och Sigges halvbrorsbarn Amex, och så vapenbröderna Sigge och Zombie såklart.

Vi började med att träna på vårt fotgående och kontakt. Uselt gick det tycker jag...blä och fy...men det är bara o träna på. Jag är ju faktiskt väldigt lycklig över att inte längre ha en hund som drar i kopplet men bättre än så ska det ju bli!!! Snabba vändningar och tempoväxlingar och så kontakt kontakt kontakt...Till nästa gång har jag (mest gett mej själv) i läxa att träna kontakt med Sigge sittandes vid sidan. Vi har ju ett kontaktkommando så jag ska öva öva öva och sen överföra det i gången har jag tänkt.

Sen blev det lite linjegående. Tycker faktiskt Sigge är mer skärpt då, men eftersom det gick så täskigt innan så babblade jag på massa, typ lite för mycket! ;) Bra var iaf att Sigge inte verkade störd av de andra hundarna, har oroat mej lite för det sen sista tidens tråkiga incidenter, men superbra! Jag är nöjd med Sigge på den fronten!

Markeringar stod näst på schemat och vi tittade när dummyn föll och sen fick vi gå fot innan jag skickade Sigge. Jag tänkte att Sigge skulle följa mej och Sigge tyckte att jag skulle anpassa mej till honom. Jag blev faktiskt rätt så SUR..blää...dumt att vi helt plötsligt inte kan gå fot och att Sigge tror han kan bestämma allt!! Så får det ju inte va så det ska vi öva MASSOR på!!! I övrigt så tyckte Marina att han markerar bra, och det är ju bra det.

Efter det följde markeringar bortanför vatten (en stor "översvämning"). Sigge plöjde rakt igenom på väg dit, men hem sprang han runt. Andra gången sprang han runt både dit och hem...hmm..

Avlämningarna är ju fortfarande en avdelning för sig. Vi ska jobba vidare inomhus och kanske utomhus locka med en godis så länge. Vi får se vad som händer framöver...

Supertack till Marina och Sven för en trevlig träningsstund! Vi ska inte ligga på latsidan till nästa tillfälle, om två veckor, utan DÅ SKA minsann både fotgående och avlämningar vara bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback