Träning och bilkrångel...

Sanna och jag styrde kosan mot skogen för att träna våra illbattingar. Idag hade vi träna-samtidigt-premiär vilket gick jättebra tycker jag! Sanna och Zombie tränade kontaktövningar, gå fint och inkallningar och Sigge övade på att lyssna på vad matte säger. Det blev även lite linjetag och dirigeringar. Zombie var skitduktig och lyhörd idag! För att vara en spjuver på precis ett år är han ju jätteduktig nu!! Inte alls samma trots som för bara ett par månader sen.

Jag började med att smyga ut ett litet fritt sök med bara tre dummies. Sedan tog jag ut Sigge och låtsades la ut ett linjetag. Istället för att hämta in det så skickade jag honom på det fria söket. Först var han lite småintresserad av var Sanna o Zombie gått men sen tror jag den lille rackaren fick vittring på var jag gått för han sprang in där och hittade en dummie. Han hittade även de andra två. Sedan fick han gå på linjetaget.

På andra änden av fältet var det ett blött dike som angränsade till skogen. På andra sidan diket la jag ut två dummies och sen gick vi tillbax i linjen. Sigge trodde givetvis han skulle springa på linjetag men då kastade Sanna två markeringar..och vips trodde Sigge han skulle hämta markeringar. Istället fick han hämta in linjetagen. Vi fick gå några meter framåt för att han skulle sätta sig rakt men sen gick det rätt bra. Ibland börjar han ju vela om vilken han ska ta. Idag stod han med nosen mot än den ena o än den andra men han hämtade in den han tagit först iaf. Givetvis är jag på honom som attan när han gör så. (Nästa gång han utsattes för situationen bytte han inte! :)) När han skulle hämta den andra dummien lockade markeringarna mycket så då hämtade jag själv in dem (=snopen hund). Då gick det bättre o hämta dummien på linjetaget.

Sedan gjorde jag om övningen men som ett "rent" linjetag utan störningar och backade mellan gångerna. Det gick faktiskt skitbra. När vi backade gick vi så platsen blev dold bakom en kulle men Sigge sprang rakt ut ändå.. Han bytte inte nån gång och avlämningarna var toppenfina!!! *stolt*

Vi avslutade med att fräscha upp UT-tecken. Det har vi inte övat på ett tag och det märktes, men det är bara o träna träna träna..

Angående stoppsignalerna då...jaa..de funkar skitbra i ordnade situationer som ex i en inkallning. Då stannar han snabbare än blixten. När han var på fria söket och drog iväg åt det hållet S & Z var så lyssnade han inte på stoppsignalen utan då fick jag använda rösten. Däremot gick vi en sväng i skogen sen och då visslade jag stoppsignal och då stannade han och vände upp. En annan grej som vi borde slipa lite på är att han ska sätta sig ner när jag blåser. Nu lägger han sig oftast ner i ordnade situationer medan han i "frihet" bara vänder upp mot mej. Jaja, det blir nog ordning på det oxå...

När vi suttit och solat en stund tänkte vi bege oss hemåt, men då ville inte Sannas bil starta. Vi lekte bilmekaniker bäst vi kunde och försökte starta med kablar men det gick inte. Vi fick knö ihop oss i vår lilla bil istället. Den är full av saker som vi kört från Paul igår så Sigge fick ligga på golvet bakom min stol och Sanna och Zombie dela på passagerarsätet. Duktiga Sigge sa inte ett knyst åt att Zombie tog hans favvoplats utan tog det hela med ro. =)

Nu väntar duschen och sen ska vi iväg på middag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback