Träning med vårtecken!

Idag blev en träning i vårens förtecken. För första gången på länge tog vi en cykeltur bortåt Lindö. Vi hittade ett avskilt ställe utan andra jobbiga hundar och lite mer "naturlig" terräng. Där jobbade jag hela tiden på en linje (en stig). Där gjorde jag lite olika variationer.
 
Har kommit på att Sigge är en herre med väldigt gott minne och han listar gärna ut på egen hand vad han ska göra. Därför försöker jag variera övningen massor så han verkligen måste lyssna. Det blir ganska intensivt och han går upp lite i varv, men jag tycker att det ger gott resultat och en lyhörd hund. Idag återuppptog vi skick åt sidorna oxå. För att inte göra det rörigt använde jag mej bara av två dummies. En i ena änden av linjen och en "klockan tre" eller "klockan nio".

Jag blåste inkallningssignal och därefter stoppsignal. Sedan fick han antingen gå "ut" o hämta dummyn bakom sig eller åt sidan med kommandot "så". Ibland kallade jag istället in honom och lät honom gå på ett linjetag. Nån gång var han superfxerad vid en dummie så då gick jag själv ut och hämtade den och lät honom hämta en annan.

När jag tränar försöker jag egentligen att alltid lägga upp det så att Sigge "inte kan" göra fel men idag gjorde jag det lite svårare. (Även om han sticker iväg åt fel håll så går han ändå alltid att stoppa innan han tar dummien så han "lyckas" alltså inte med sina egna initiativ. Då hade jag inte gjort så...) Tanken med att han får chansen att göra fel är att jag då får stoppa honom och istället visa vad som är rätt så han tvingas vara lyhörd. Kändes nästan magiskt när jag blåste stoppsignal när han var på väg åt fel håll och han stannade upp och tittade på mej och följde mina direktiv. Wow!! =)

Jag känner att jag verkligen behöver lite synpunkter på träningen, men vi kämpar på till träningen med Sven och Marina nästa vecka. Hoppas vi kan ta oss ut i skogen nåt i veckan så att nån kan kasta lite åt oss, vi behöver träna på kontakt och fotgående.

Vi nötte lite mer på närsökssignalen genom att jag låtsades gömma en boll i ett ris och sen fick Sigge söka medan jag blåste närsökssignalen. När han försvann iväg från området slutade jag blåsa och nån gång sa jag oxå ett lite varnande a-a o då återvände han. Sen smög jag ut bollen (brukar vara svårt att göra det utan att han ser men idag lyckades jag).

Sigge passade under pausen på att ta årets första dopp, vilket vårtecken! :) Han fick oxå hämta en boll och lämnade av den innan han skakade sig, bra! Det fick mej o tänka på att vi ju måste lära in ett skak-kommando oxå, vad jag fattat för så får de inte skaka sig innan de lämnat av dummie/fågel.

Vi såg oxå vårens första blåsippor, gulsippor och snödroppar. Känns verkligen som att våren är på väg!! :) När vi kom hem var husse hemma! Skönt! :) Han hade haft en bra judohelg!

Kommentarer
Postat av: mamma

Låter som en härlig dag, Sigge låter i mina öron som en jätteduktig hund.
Här har snödropparna vid cykelboden tittat fram Och massor med svanar och tranor på gärdet nära Nisse Idag ska jag så tomater
Kram mamma

2007-03-12 @ 08:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback