Soligt lördagspass

Sigge och jag kör just nu intensivt med linjetagen. Skam den som ger sig!! Vi stack ut till Värsnäs och hittade ett jättebra ställe där vi var lite för oss själv och hade tillgång till både murar, stenrösen, diken, ängar, träd och skog osv...super med andra ord!

Siggemannen fick springa av sig lite först och jag blåste bara några inkallningssignaler medan vi gick en sväng. De satt som ett smäck, även på jättelångt håll och med vatten frestande nära, men det kan man ju begära av en stor kille som han. Bra ändå att friska upp minnet och blåsa lite även när han inte "tränar" så han inte missuppfattar och tror det bara gäller med dummie i munnen. Som sagt...han är en tänkare och lurifax.

Jag la upp träningen som så att vi gick en runda och gjorde lite linjtagsövningar i olika terräng. Sigge fick som vanligt vara med när jag la ut dummies och gå i linjen tillbax. Idag la jag ut åt lite olika riktningar och skickade såklart åt de "äldsta" först för att göra det lite lurigare. Ingen tvekan där. Jag gick även ut och låtsades lägga ut en dummie och skickade sedan linjetag åt ett annat håll. Det var inget problem där heller. Skönt!

Det blev lite tjorvigt när jag la ut tre dummies vid ett träd (med stort avstånd emellan). Då blev han rejält sugen på att byta och jag kunde se hur han la ner den dummie han tagit först och tittade ömsom på den och ömsom på den andra om och om igen!! Jag tjoade och ryade och som tur var tog han upp den första igen och kom in. Vi gjorde om och då gick det bra. (Jag tror alltså han mycket väl VET hur man ska bete sig...så det är ju bara att va på honom).

Att skicka på låååååååånga linjetag var inga problem. Vi lämnade en dummie och gick sen långt därifrån på ängen och sen fick han hämta in den. Nemas problemas där fastän han inte såg dem. =)

Det andra som blev lite konstigt var när jag i slutet av passet hade skickat honom på ganska långt avstånd över en mur och dummien hamnat som i en grop bakom muren så han fick svårt att ta sig upp. Då såg jag svansen och toppen på huvudet springa fram och tillbaka längs muren ett par gånger innan han kom på hur han skulle göra. Jag tror han tänkte springa runt först, men ångrade sig när jag visslade, och då började leta efter ett bra ställe att ta sig över.

Avlämningarna idag kändes mycket bätre. Han försökte inte ens springa runt mej mer än en gång. När jag tog fram en godis och bytte så släppte han först men då sa jag nej och stoppade in den igen. Nästa gång sa jag "håll" och då släppte han inte förrän jag sa tack. Fördelen med godisbyte är att han sätter sig mycket mer rakt framför mej och mer gärna söker ögonkontakt. Så länge "håll" funkar och han inte släpper så är ju godisbyten bra, så jag får nog ändra uppfattning där Marina! ;)

Efter detta tog vi en välbehövlig sol- och vilopaus och sen avslutade vi med att åka till havet och kasta två markeringar i vattnet och sen fick Sigge plaska runt lite. En trevlig träningsdag med andra ord och jag gillar verkligen att jobba med min hund. Han är en lättlärd, lyhörd och positiv träningskompis precis som dom ska va!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback