Sol sol och längtan efter träning

Vi har just blivit plågade tre timmar i skolan med pH-beräkningar och lösligheter mha diagram. Ska inte gnälla så mycket för denna kurs är bra mycket mer rolig än den förra. Dessutom ger den oss behörighet att göra extemporeläkemedel (med reservation för stavning).

Nu ska jag snart ner på stan för att äta lunch med Paul och sen ska vi in på Kalmarhem för att säga upp hans lägenhet och eventuellt se om de har någon som vill ta över den redan från maj. Vi trodde ju att hans inneboende skulle ta över kontraktet men det blir visst inte så. Tror inte det är något problem med att bli av med den. Lägenheten är faktiskt jättefin och både badrum och kök är nyrenoverat 2005. I vardagsrummet finns ett otroligt stort fönster. Superfin alltså, men jag har ju köpt min lägenhet och om jag säljer den åker jag på att betala en hel massa tusingar i skatt (vi talar inte småpotatisar) eftersom jag sålde min förra lägenhet för inte så länge sedan. Om jag har lägenheten kvar slipper jag skatten så länge..Dessutom är hyran här världsklass, skitbra när man pluggar! Annars hade jag gärna flyttat till Pauls lägenhet.

I eftermiddag blir det som jag nämnde igår träning hos Sven och Marina. Det ska bli skoj och idag blir det träning med vilt. Vi är ganska oerfarna med det, och förra gången hade jag problem med att få Sigge att bära hela vägen in. Nu har det ju trillat ner en polett eller två angående avlämningar och jag tror vi därmed kommit en bit på vägen.
 
Vi har anmält oss till en jakthelg med praktisk jakt i slutet av augusti. Då blir det helt plötsligt superviktigt att Sigge sköter sig ordentligt med vilt. Där kommer ju nämligen en etisk aspekt in i det hela, det kan vara skadeskjutna djur som ska levereras in så snabbt som möjligt. Då vill man ju INTE se sin hund lattja runt på egen hand med en skadeskjuten fasan eller and eller kanske bära den en bit och sen släppa. Det krävs en del av hunden och jag hoppas vi är mogna uppgiften då, annars stryker vi oss från helgen. Självklart kommer det finnas erfarna hundar och förare med under jakten som kan rätta till om vi oerfarna gör något misstag. Det här är alltså ett ypperligt tillfälle att lära sig på. Jakt är alltså inget man tränar "på skoj", det är skitviktigt att ha en god lydnad på sin hund. Man "får inte" göra fel...

Jag hoppas och tror faktiskt att Sigge kommer klara av sin uppgift väl. Han är en bra hund med motor och stor motivation, dock något risig kondis just nu ;). Jag skrev häromdagen att han inte har någon större jaktlust, jag kanske ska modifiera det lite och säga att han har en viss jaktlust, annars hade han ju inte apporterat. Men, jag har en hyfsad lydnad på honom vilket gör att han VET att han inte ska springa runt och jaga djur hur gärna han än vill. Jag skulle bli skogstokig om Sigge jagade vilt på egen hand! Dessutom är han ju en retriever vilka jobbar EFTER skott. Om man tar jaktspringern Zombie som exempel så har han nog en betydligt större jaktlust och han tittar gärna efter fåglar som flyger upp, men en spaniel ska ju stöta upp vilt. Sigge bryr sig inte ett dyft om han råkar stöta upp en sparv eller nåt när han är ute. Tror många okunniga tror att alla jakthundar ska vilja jaga djur och tycker det är superkonstigt att Sigge inte jagar rådjur osv. Mammas lilla luspudel däremot (som ju inte är avlade för sina egenskaper på många många år) jagar allt som rör sig däremot...den lilla odågan har man mer än en gång sett försvinna över åkrarna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback