Räkor i fin sås

Det här receptet är ett av mina absoluta favoriter som jag lärde mej på mitt gamla jobb. Känns som att det är ganska nyttigt oxå, och dessutom har jag lärt mej äta tillagad paprika.

Du behöver:
en klick smör
curry
purjolök
paprika (mycket och gärna i olika färger)
fiskbuljongtärning o 2 dl vatten
creme fraiche
salt och peppar
räkor (såna med skal på...)

Strimla purjolöken, smält smöret i en djup stekpanna eller gryta och bryn lite curry i det. Sen fräser du purjolöken och tillsätter fiskbuljongen. Jag brukar alltid glömma koka upp buljongtärningen i vatten så jag smular den bara över purjon och häller på lite vatten och rör om, det går bra. Låt det koka upp och häll i minst en burk creme fraiche. Som vanligt gäller regeln att ju fetare desto krämigare och godare. ;P Sen häller du i grovt tärnad paprika, saltar och pepprar och bara låter paprikan bli varm. Det är absolut godast när den är lite krispig. Jag brukar skala räkorna och servera i en skål vid sidan så blir de inte sega och svårtuggade.

Servera med en fräsch grönsallad och jasminris (eller fullkornsris om du vill vara nyttig).  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback