Plaskblöt vårkväll..

...ja för vissa alltså. Jag hoppar inte frivilligt i vattnet så här års men några som glatt gjorde det var Sigge och Dottie. Vi styrde kosan till Trekanten för lite träning på kvällskvisten med Marina och Dot. Vi promenerade bort till ån där vi skulle vara och Sigge och Dottie busade lite på vägen. Känns gott i hjärtat och se Sigge busa så fint och återfå lite förtroende för "hundligheten". Något som är skönt med Sven och Marinas hundar är att dom inte blir så himla laddade när dom är lösa med andra, något man kunde märka med "Hussehundarna" osv*. Beror säkert på att de är vana vid att vara en flock och umgås. Känns väldigt bra att låta Sigge få tilbaka förtroendet för andra hundar med deras lilla flock. Det är ju nämligen inte så att Sigge inte berörs bara för det är han som råkar lämna märken...jag märker tydligt att han blir  mer osäker när han blivit utsatt "för påhopp" (som ju han upplever det som).

Nåväl, dagens mission var linjetag över å, och det fixade hundarna bra, förutom att båda två tog sig en rejäl vepa och sprang runt och sökte av halva Småland på andra sidan varsin gång...Sigge skötte sig för övrigt bra tycker jag, det är som vanligt matte som inte är med riktigt i spelet alltid. Hihi...Sigge är ju inte dum utan tänkte hitta en bro eller nåt för att ta sig över snabbare så han svansade lite fram o tillbax vid brynet innan han simmade över och där skulle jag varit på honom snabbare.

När han kommer upp på land vill han gärna släppa dummien och skaka av sig och sen ta dummien och komma in men då gäller det att vara på honom med ett "håll"-kommando o gärna klappa till en gång så han kommer in till mej. Avlämningarna är så mkt bättre nu och med en liten godis går det finfint. Tror att bara slippa det där krånglet med att springa runt bakom mig förenklade saken massor.

Vi testade oxå att kasta en massa dummies (ja, var det nu sex eller sju ;) ) runt ett röse och sen fick hundarna turas om att hämta. Sigge vill gärna byta och det är lite lurigt. Jag tror dock att det kommer ordna upp sig för han går att va på med rösten. Vi testade honom med att kasta en markering vid sidan om men han klarade frestelsen..såg hur han balanserade lite där på kanten men klarade det ändå! ;) Duktig Sigge!!

Måste säga att jag är nöjd med våra framsteg nu. Det går sakta men ändock framåt, och avlämningarna som kändes totalt körda förut är nu på bättringsväg!! Jag ser till och med hopp för vilt nu när Sigge faktiskt börjar bli mer och mer styrbar.

Tack för ikväll!!


*Jag ska förtydliga mej här efter diverse obehagliga påhopp. Jag menar att vid söndagspromenaderna i Husse  har leken mellan hundarna varit mer hetsig och vild (och det gäller ju Sigge inkluderad). Det är inte så konstigt eftersom det är en "ny flock" varje gång och en annan situation än när en "hundfamilj" går ut och går och gör så varenda dag. Leken blir avdramatiserad då och hundarna kan gå och lalla för sig själva mer. Jag ångrar att jag gått med på söndagspromenaderna och utsatt Sigge för det...risken för att det händer nåt är ju större när det är mer laddat.

Kommentarer
Postat av: Ivanna

Förlåt för att vi inte vill få våra hundar sönderbitna av en sjuk hund! Ta bort det där inlägget. Så jävla omogen du är! Det är din hund det är fel på, dags att du börjar inse det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback