En fullspäckad torsdag

Idag vaknade jag motvilligt till liv vid åtta-tiden när Paul började skriva tenta. Ramlade ur sängen, i kläderna och landade vid köksbordet och fastnade totalt i datorn och glömde tiden!!! Min stackars labkompis ringde fem över nio och undrade nog var jag var...ooops. Rasta Sigge snabbt som en lort och sen på cykeln de få hundra meter det är till skolan för att mäta smältpunkt på våra kristaller från labben. Lustigt...jag hade inte alls räknat med att vi skulle labba och sånt där när jag började plugga. Koko mej...men det går ju faktiskt rätt bra. Nästa kurs labbar blir nog roliga, då ska vi få lära oss att göra tabletter osv.

På eftermiddagen packade jag ihop våra grejer och begav oss till Sanna i Smedby. Där fick Sigge parkera i Zombies gästbur och så susade vi ut till Trekanten. Idag var vi i en annan hage, jag måste säga att Småland visat sig har alldeles underbara träningsmarker. Stenrösen och murar, och hagar med ekar o små kullar...det är annat än Närkeslätten det!

Sigge fick idag träningssällskap av den lilla ärtiga Dot och så Yippie (mamma till blivande valpan hoppas vi) och Tilda, som är allt bra charmig! Myror i brallan är bara förnamnet! Hon var väldigt intresserad av Sigge och var framme o kollade läget flera gånger, men Sigge tog det cool. Jag ser att han är lite avvaktande sådär i koppel men hon sköter sig fint och då gör han oxå det. Sigge tar det nya hundgänget bra, han är inte alls spänd eller berörd av dem. Nyttigt för honom att under lugna former titta på när andra jobbar oxå.

image98

Sigge i full fart med and i munnen.


Idag var det vilt på menyn, Sigge nosade nyfiket i korgen, är ju säkert två år sedan vi sist provade på vilt. Vi började med markeringar. Sigge markerar fint, men han ville inte komma hela vägen in med viltet utan släppte det några meter ifrån mej. När jag gömde mej lite bakom en en och satt på huk med ryggen mot Sigge kom han in med fågeln i munnen.

Nästa övning för Sigge blev linjetag över en mur. Han fick gå med mej ut och lägga tre dummies vid en sten och sen skickade jag honom över muren. Såna övningar ska vi göra många, det är bara att nöta tills det sitter. Antagligen har vi gått lite för fort fram för Sigge verkar lite osäker på vad det egentligen betyder.

image99
På väg in efter linjetag över mur.

Dot hade gjort ett sök med vilt, men vi bestämde att dummies var det rätta för Sigge just nu, med tanke på krånglet med avlämningar. Vete katten vad Sigge pysslar med ute på söket!? Jag tror han först letar rätt på en dummie, och sen ska han kolla av området och då kan det hända att han byter. Inte bra. Lilla hund!!! Idag stannade han oxå och kissade på vägen in.

image100
Avlämningarna går bäst om man tar dummien ganska omgående och med båda händerna.

Det kan vara så att allt krångel och tränande med avlämningarna gjort det till en stressande situation för Sigge. Det är antagligen därför han släpper viltet innan han kommer in, eller tar en kringelikrok på väg in med dummies. Receptet är att berömma lite när Sigge precis är på väg in så att han vet att jag är på bra humör och att det blir positivt att komma in till mej. Jag funderar på om jag en liten period ska ta emot Sigge på huk, som jag gjorde när han kom med vilt. Ska kolla med Marina så får vi se...

image101

Sigge vill springa ut igen, men matte måste få lite kloka råd först.

Vi avslutade med att Sigge fick hämta en and i en liten damm. Vatten är skoj, oj oj oj, Sigge blev superladdad och simmade glatt ut efter anden. In kom han oxå men i vattenbrynet släppte han fågeln och började nosa på den! Jag kallade in Sigge men han fick gå ner igen och hämta den och jag sprang därifrån som en tok och då kom han faktiskt med anden. Vi ska träna på håll fast, så jag kan stoppa honom från att släppa.

Vi får hoppas att mer erfarenhet gör att viltet går lika lätt som dummies. Nu har jag massor att träna på, bara att köra på! Tack för idag, och hoppas att jag sammanfattat det  hela bra!

Kommentarer
Postat av: mamma

Det är kul att läsa om Siggge och Dig på bloggen! Jag gläder mig åt hans framsteg(och baksteg)
kram mamma

2007-03-16 @ 13:38:46
Postat av: Sigge

Hej mattemor! Jag lär mej faktiskt ganska mycket och min matte lär sig ännu mer. Jag gillar Marina och framförallt Sven jättemycket (han har en väääldigt spännande väska och när han skjuter brukar det hända skojsiga saker!!) Kram från Sigge


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback