Att träna i stan...

Sanna och jag beslutade oss för att variera vår träningsplats lite och istället för att vara  i skogen hålla till på Lindö. Där finns två stora gräsplaner och lite skog runtomkring. Perfekt tänkte vi...men det fick vi ju betala för..

På väg dit gick Sigge som vanligt fot lös vid sidan. Vid jutebron såg vi en tjej med en malle som var lös, så jag kopplade Sigge. Lika bra det för längre fram, på den yttre gräsplanen, sprang en boxer med husse omkring och spelade fotboll. Matten gick omkring med gåstavar och ingen av dem verkade ha en tanke på att koppla sin hund. Ok, tänkte jag, har dom inte koll på sin hund får de skylla sig själva så jag gick förbi in till den bortre planen och började kasta lite dummies runt Sigge.
 
Sigge satt finfint, men strax därefter kom en liten schnauzer med husse gående. De kastade med en boll och hunden var lös. Jag gick bort till Sigge och tog upp kopplet. Tur var väl det för strax därefter var hunden på väg mot oss. Jag varnade husse om att min hund bits och röt i åt hunden. Det hjälpte föga för strax var eländeshunden framme och nosade Sigge i rumpan. Jag hade förutseende nog tagit ett fast grepp i Sigges huvud så att han inte skulle komma åt hunden, men det är så jäkla trist!!! Inte alls vad Sigge behövde nu!!!! =(

Tror ni att jag fick ett enda ord till ursäkt från hundägaren? Nej, istället fortsatte han kasta bollen på planen och hunden såg flera gånger ut o vara på väg mot oss igen. Att koppla hunden eller att ta hänsyn till att jag faktiskt höll på att träna min hund verkade inte komma för honom. Jag stod helt stilla och höll i Sigges koppel ända till de försvunnit och då kom Sanna som fick höra vad som hänt, jag var ganska frustrerad. Visst att det kan hända oförutsedda saker men när man är ute och går på allmän plats och inte har koll på sin hund får man väl ha den i koppel!!!!

Nåväl, Sigge fick parkera nära vattenlinjen för att jag skulle vara emellan honom och eventuella andra promenerande stadshundar medan vi tränade Zombie. Zombie tyckte det var spännande och vara på annan plats och prövade sin mattes tålamod lite idag, men shit vilken skillnad det är!! Främst på matte men även på hunden. Nu jäklar börjar det bli ordning på torpet!!! =)

Edit: Kom på att jag ju glömde berätta om söta Sigge som ju satt och väntade när Zombie tränade. Ibland blir det väl lite livat och då bara måste Sigge resa sig upp och tassa framåt nåra steg för att ha bättre koll. Jag ertappade honom och ropade som jag alltid gör "Näää, GÅ tillbaka" varefter Sigge BACKADE tillbax en tass i taget...*fniss*..ibland är han för go. Han backar ju gärna för att korrigera sig när han går fot, men detta var något nytt!!!

Efter Zombie var det Sigges tur och vi tränade lite på stoppsignal i kombination med bollkastning, godiskastning och Ut-tecken. Sigge verkar fatta galoppen men än så länge dimper inte rumpan ner av sig själv så det måste vi jobba mer på. Kanske är det bara mer träning av stoppsignalen när han går vid sidan som krävs. Man märker mer och mer att han är en klurig hund som tänker mycket själv iaf...positivt tycker jag men det krävs ju en del uppfinningsrikedom vad gäller träningen.

Vi la oxå ut ett fritt sök, området blev lite för litet men det är superbushigt där och taggbuskar överallt. Jag fick en stor tagg i handen när jag gick ut och hämtade en dummie själv. Sigge verkade inte berörd av riset mer än att han fick söka sig lite andra vägar. I söket syns oxå tydligt att han tänker oerhört mycket själv. Oj oj...jag behöver verkligen hjälp med detta. Första dummien hittade han raskt och glad i hågen fortsatte han söka, vadå lämna av den först?? Korrigering och han släppte den och kom in och fick gå ut igen. Med en dummie i munnen tog han även en kissepaus på väg in. Jag lovar er att jag försökte vara arg men det är ganska svårt när han står och kissar meeeegalänge och bara ser för rolig ut..åååå...jag är en dålig hundförare..hehe....Han sökte energiskt och hittade alla sju snabbt.

Hade egentligen tänkt att göra ett närsök men det är ju bara taggbuskris överallt och där vill jag inte skicka in min hund. Dessutom var han så prillig att han gott kunde få följa med ut och TRO att han skulle få jobba. ;)

Nu har jag precis kommit hem och samlar krafter för att duscha Sigge. Han luktar superäckligt, var väldigt blött där vi tränade och så har det varit översvämmat så det är gammal äcklig vass överallt. Nån närmare förklaring behövs väl inte...Inte blir nåt bättre av att jag har skitont av min nackspärr. Det värker upp i hela vänstersidan av huvudet och jag kunde aldrig tro att det lilla fån-ontet kunde göra en så trött!!!

Sammanfattningsvis ingen vidare lyckad träning, och mina tankar om hundägarsläktet blev inte högre precis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback