Att skapa goda relationer

I helgen har vi flyttat lite saker från Pauls lägenhet (där han inte bor längre utan ett varierande antal indier, bangladeshier och pakistanier...) Nu är det papper överallt. Inte bra sådär inför en tentavecka! Förresten så fick jag ett väldigt bra papper av en klok bekant för länge sedan. Hittade det pappret idag när jag städade och tänkte att jag skulle dela med mej av det.

Råd om hur du behåller självrespekten


Var rättvis
Ursäkta dig inte
Håll dig till reglerna
Var sanningsenlig


Var rättvis - Var rättvis mot dig själv men också mot andra personer du har att göra med.

Ursäkta dig inte - Ursäkta inte ditt beteende överdrivet mycket. Du behöver inte be andra om ursäkt för att du finns till, eller för att du har önskemål om hur saker och ting ska vara. Du behöver heller inte ursäkta dig för att du har åsikter eller för att du inte alltid håller med andra.

Håll dig till reglerna - Svik inte dina egna värderingar eller regler. Var aktsam om din integritet. Var så klar som möjligt över vad du anser vara det moraliskt riktiga sättet att bete sig i en viss situation. Handla sedan därefter.

Håll dig till sanningen - Ljug inte. Uppträd inte som om du var hjälplös om du inte är det. Överdriv inte. Hitta inte på undanflykter för att komma ur situationer.


Kloka råd tycker jag. Sen om jag är så bra på att följa det vet jag inte, men jag försöker i alla fall!!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Instämmer: Kloka ord! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback