Att göra eller att inte göra..

..är frågan, men vad är svaret? Vad gäller apporteringsbiten har jag helt hittat hem, det är verkligen vår gren och hundsynen som folk med jaktretrievers har passar mej utmärkt. Jag känner mej inte ens nervös för att tävla, men vi har ju en bit kvar förstås. I vår är det dock en hel massa aktiviteter inplanerat vad gäller jaktträningen så vi är på g! Dessutom är jag verkligen beredd att lägga tid på att lösa de problem vi råkar ut för längs med vägen. Tur vi har tillgång till superbra hjälp!!

Vi har ju oxå fastnat för bruksgrenen sök, och jag hade från början planerat att starta Sigge i det, men nu är vi ju i full gång med jakten och har en del att jobba på om vi ska lyckas starta i höst. Ikväll fick jag dessutom en inbjudan till en sökgrupp som verkar trevlig, men jag tror jag ska avvakta med söket. Känns inte rätt mot Sigge att kräva en massa i andra grenar än jakten just nu. Visserligen är han vuxen men ändå, det är mycket nytt och jag vill verkligen lyckas med apporteringen. Visst kan jag tänka mej att träna sök då och då, men om jag ska gå med i en ny sökgrupp så vill jag kunna satsa på det och träna regelbundet. Dessutom tackade jag nej till appellkursen vi kom med i eftersom vi har så mycket annat i april. Jag är oxå kräkstrött på lydnadspet, jag vill ha en hund som jag kan lita på att han lyssnar, det är prio ett för mej.

Om vi nu får vår valpa i sommar har jag lite andra planer för henne. Dels blir det såklart apporteringen, och jag kan säkert tänka mej att vi får möjlighet till bra sökcoaching eftersom pappa Castor med husse är ett superduktigt ekipage. Men, jag har ändå funderingar åt nåt annat...vi får se! ;) Än så länge vet  vi ju inte ens om Yippie är dräktig men vi satsar på det! Visar sig om inte annat om ca två veckor!

Till sist en liten rapport från operation "sänka förväntningarna": Jag tog med några dummies ut på gården förut och körde dels en "strösselövning" där jag kastade dummies runt Sigge. Det gick bra, förutom en gång när jag råkade kasta den över hans huvud så den hade landat på hans rumpa om han inte hade "råkat" ta den i munnen (men genast släppte när han kom på sig..). Sedan gick Sigge med ut och vi la ut en dummie som för ett linjetag, ställde upp oss (Sigge megaladdad) och så gick jag själv och hämtade den. Resan är sålunda påbörjad. I helgen räknar jag med att hinna ut på ett ordentligt pass där han oxå ska få möjlighet att jobba lite.

Förresten! Idag är det typ jättemånga sidvisningar i bloggen! =) Kul att folk läser och är intresserade av vad vi gör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback